nowa rama-ocynk
nowa rama-ocynk
Witam.
Zastanawiałem się czy opłacalne byłoby wykonanie nowej ramy do n126e? chodzi mi o samodzielne pospawanie z nowego materiału oraz oddanie później do ocynkowania?
Koszt materiałów można policzyć, oczywiście pracy własnej nie liczę. A czy ktoś się orientuje ule może kosztować usułga cynkowania takiej ramy?
Zastanawiałem się czy opłacalne byłoby wykonanie nowej ramy do n126e? chodzi mi o samodzielne pospawanie z nowego materiału oraz oddanie później do ocynkowania?
Koszt materiałów można policzyć, oczywiście pracy własnej nie liczę. A czy ktoś się orientuje ule może kosztować usułga cynkowania takiej ramy?
Re: nowa rama-ocynk
To Ci się nie opłaci lepiej poszukaj gotowej używki w ocynku .
Re: nowa rama-ocynk
No właśnie jest ciężko znaleźć gdzieś w pobliźu i w rozsądnej cenie.
Re: nowa rama-ocynk
ocynk 1,4 +vat za kilogram wsadu
Re: nowa rama-ocynk
Czyli 1,72 zł razy około 70 kilo a może ktoś wie gdzie w okolicach katowic?
Re: nowa rama-ocynk
W Częstochowie jest ocynkownia ogniowa i galwaniczna, ale cen nie znam.
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN
- Wodnik Szuwarek
- Posty: 485
- Rejestracja: wtorek, 26 maja 2009, 23:15
- Lokalizacja: Cracow
Re: nowa rama-ocynk
Przy okazji poruszonego wątku spawania ramy nasuwa mi się pytanie który materiał byłby lepszy na ramę wytrzymały a zarazem lżejszy od innych:
profil zamknięty , ceownik , dwuteownik ?? może wypowie się jakiś inżynier??
chodzi mi o to który materiał przy tej samej długości będzie wytrzymalszy, który lżejszy albo i oba na raz
Przy profilu zamkniętym załóżmy, że grubość ścianki to 2mm a profil ma wymiary 40szer i wys 60mm - ustawiony pionowo jest bardziej wytrzymały na nacisk niż poziomo. także jak widać jeden materiał a jak ogromny wpływ na konstrukcję ma zamontowanie go w odpowiedniej pozycji.
Dwuteowniki (odwrócone H) nie bez powodu służą jako materiał do szyn czy przy budowie mostów i inncyh konstrukcji stalowych ale ich minusem jest chyba znacznie większa waga... ale może się mylę...
profil zamknięty , ceownik , dwuteownik ?? może wypowie się jakiś inżynier??


Przy profilu zamkniętym załóżmy, że grubość ścianki to 2mm a profil ma wymiary 40szer i wys 60mm - ustawiony pionowo jest bardziej wytrzymały na nacisk niż poziomo. także jak widać jeden materiał a jak ogromny wpływ na konstrukcję ma zamontowanie go w odpowiedniej pozycji.
Dwuteowniki (odwrócone H) nie bez powodu służą jako materiał do szyn czy przy budowie mostów i inncyh konstrukcji stalowych ale ich minusem jest chyba znacznie większa waga... ale może się mylę...
Serdecznie zapraszam http://www.fanklub-niewiadowek.pl
Re: nowa rama-ocynk
Nie jestem inżynierem,ale 50x30x2 na rame wytrzyma,nada sztywność choć jakbym miał wykonywać i liczyłbym się z wagę to zapewne pokusiłbym się o ceownik zimno gięty 50x30x2. Ja swoją platformę 5metrową, na której ciągam nieraz nawet po 3 tony
mam zbudowaną z kształtownika 80x40x1,5 i nic złego się nie dzieje z tym tylko,że osie mam oparte na hutniczym kątowniku

Re: nowa rama-ocynk
Najlepiej zaufać inżynierom z Niewiadowa, a oni, jak widać, robią ramy z ceownika półzamkniętego 80x40x15x 2,5. Ważny jest również gatunek stali, z którego zrobiona jest rama. A tego nie da się zobaczyć. I tu podejmuje się ryzyko.
- Wodnik Szuwarek
- Posty: 485
- Rejestracja: wtorek, 26 maja 2009, 23:15
- Lokalizacja: Cracow
Re: nowa rama-ocynk
zoja pisze:Najlepiej zaufać inżynierom z Niewiadowa, a oni, jak widać, robią ramy z ceownika półzamkniętego 80x40x15x 2,5. Ważny jest również gatunek stali, z którego zrobiona jest rama. A tego nie da się zobaczyć. I tu podejmuje się ryzyko.
Wielkie dzięki za informację bardzo pomogła - posprawdzałem w tabelach właściwości kształtowników i faktycznie ceownik pół zamknięty ma jedne z lepszych parametrów wytrzymałościowych przy w miarę małej wadze tzn. 1mb ceownika o którym piszesz waży 3,42kg i jego współczynnik wytrzymałości w przekroju (X-szerokość Ywysokość - zakładając, że 80wys/40szer) wynosi Wx- 10,35 natomiast Wy-3,66 na cm3 - czyli jeśli dobrze rozumuję kształtownik taki jest bardzo odporny na naprężenia występujące po na całej długości kształtownika i mniej odporny na naprężenia występujące w pionie. Oznaczałoby to, że konstruktorzy bardziej obawiali się o sztywność ramy w poziomie a niżeli w pionie (w końcu rama nie była projektowana do wożenia kilku ton ładunku). Szukałem innej alternatywy w kształtownikach ale z tego co sprawdzałem to albo można uzyskać większą wytrzymałość w przekroju Wy ale kosztem większej wagi -wtedy kształtownik waży ponad 1kg więcej na każdym mb. albo kosztem mniejszej wytrzymałości Wx zwiększymy Wy i znów waga też wzrośnie o jakieś 0,5kg. Także jak widać inżynierowie znaleźli naprawdę dobre optimum pomiędzy wytrzymałością wzdłużna, a pionową(mniej istotną przy przyc.kempingowych) a wagą kształtowników przekładającą się na wagę całej ramy.
Serdecznie zapraszam http://www.fanklub-niewiadowek.pl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości