Układ hamulcowy
Układ hamulcowy
hmmm, tak sobie myślę , bębny samochodowe różnią się od tych przyczepowych sposobem hamowania, w aucie jest linka/hydraulika, w przyczepie tylko linka, w przyczepie hamulec odblokowuje się przy jeździe w tył a w przyczepach nie, ale czy to problem ? dorobić linkę aby zaciągała szczęki hamulcowe w bębnach samochodowych to nie problem, hmm mam bębny z mondeo dlatego kombinuję.
Wydzielone z wątku o resorach
Kooba
Wydzielone z wątku o resorach
Kooba
Re: Resory
Juz wiem, podczas jazdy hamulce w przyczepie grawitacyjnie dohamowują przyczepę podczas hamowania.
- pawlo fiona n126e
- Fanklubowicz
- Posty: 945
- Rejestracja: czwartek, 15 sie 2013, 19:52
- Lokalizacja: Mielec
Re: Resory
fortis pisze:hmmm, tak sobie myślę , bębny samochodowe różnią się od tych przyczepowych sposobem hamowania, w aucie jest linka/hydraulika, w przyczepie tylko linka, w przyczepie hamulec odblokowuje się przy jeździe w tył a w przyczepach nie, ale czy to problem ? dorobić linkę aby zaciągała szczęki hamulcowe w bębnach samochodowych to nie problem, hmm mam bębny z mondeo dlatego kombinuję.
Mógł byś trochę jaśniej?
A czym się różnią bębny samochodowe od przyczep owych?
W przyczepie hamulec odblokowuje się przy jeździe w tył? Jakiej?
Re: Resory
Np. w moim Świdniku. Nowsze hamulce w przyczepach same się odblokowują po zrobieniu ok. 1/4 obrotu kół w tył. Ja mam najazd KNOTT, ale AL-KO działają na tej samej zasadzie czyli ok. 1/4 obrotu i szczęki odblokowują się. Poczytaj na karawaningu gdzieś to było, sam szukałem jak kupiłem Świdnika i okazało się, że cofając z nią hamulec po chwili nie trzyma. Nie wiem od którego roku obie firmy stosują takie rozwiązanie, ale ja mam przyczepkę z 2012r i już ten system posiada. Super sprawa-bezproblemowe cofanie z przyczepą nawet pod górkę. Niestety ani w Adrii, ani w Niewiadówce tego nie nie będę miał.
Tutaj masz Pawełku wyjaśnione: http://forum.karawaning.pl/topic/10894-jak-cofać-przyczepą-z-hamulcem-najazdowym/page-2 Zdjęcie na drugiej stronie całego tematu.
Tutaj masz Pawełku wyjaśnione: http://forum.karawaning.pl/topic/10894-jak-cofać-przyczepą-z-hamulcem-najazdowym/page-2 Zdjęcie na drugiej stronie całego tematu.
Re: Resory
W przyczepie hamulec odblokowuje się przy jeździe w tył? Jakiej?
W mojej, zarówno byłej niewiadówce i obecnej Chateau i chyba w każdej innej wyposażonej w układ najazdowy. W Chateau nawet nie ma blokady najazdu tak jak w niewiadówce.
Wszystko jest w instrukcji najazdu zamieszczonej na stronie http://www.fanklub-niewiadowek.com/niew ... ukcje.html
Zespół jezdny posiada mechanizm hamujący bezwładnościowy (najazdowy), sterowany urządzeniem najazdowym, wyposażony w układ wyłączający hamulec podczas cofania zestawu samochód przyczepa.
Hamulec roboczy bębnowy sterowany bezwładnościowo, posiadający automatyczne urządzenie wyłączające hamulec podczas cofania zestawu samochód - przyczepa
I nie chodzi tu o ową blokadę, bo ona służy do
W przypadku najeżdżania tyłem na krawężnik lub cofania w szczególnie trudnych warunkach drogowych zaleca się włączanie dźwigni blokady cofania uniemożliwiającej wsuwanie się rury cięgna z zaczepem.
Jesteś pewny? Może masz coś źle wyregulowane. Na logikę biorąc, to każda przyczepa musi mieć taki układ, bo jakoś nie wyobrażam sobie w jakiejś awaryjnej sytuacji wychodzić i co chwila blokować najazd. Albo jak bez takiego układu cofnąć pod górkę, jak grawitacja będzie nam wciskać najazd, a blokada się zwalnia przy każdej korekcie do przodu. Bez sensu.KaHa pisze:Super sprawa-bezproblemowe cofanie z przyczepą nawet pod górkę. Niestety ani w Adrii, ani w Niewiadówce tego nie nie będę miał.
- pawlo fiona n126e
- Fanklubowicz
- Posty: 945
- Rejestracja: czwartek, 15 sie 2013, 19:52
- Lokalizacja: Mielec
Re: Resory
KaHa pisze:Np. w moim Świdniku. Nowsze hamulce w przyczepach same się odblokowują po zrobieniu ok. 1/4 obrotu kół w tył. Ja mam najazd KNOTT, ale AL-KO działają na tej samej zasadzie czyli ok. 1/4 obrotu i szczęki odblokowują się. Poczytaj na karawaningu gdzieś to było, sam szukałem jak kupiłem Świdnika i okazało się, że cofając z nią hamulec po chwili nie trzyma. Nie wiem od którego roku obie firmy stosują takie rozwiązanie, ale ja mam przyczepkę z 2012r i już ten system posiada. Super sprawa-bezproblemowe cofanie z przyczepą nawet pod górkę. Niestety ani w Adrii, ani w Niewiadówce tego nie nie będę miał.
Tutaj masz Pawełku wyjaśnione: http://forum.karawaning.pl/topic/10894-jak-cofać-przyczepą-z-hamulcem-najazdowym/page-2 Zdjęcie na drugiej stronie całego tematu.
Grześ ja znam świetnie te układy, i na pewno nie powodują tego bębny.
Dlatego poprosiłem kolegę o jaśniejsze napisanie o jakich przyczepach pisze , bo na pewno nie dotyczy to Niewiadówek.
- pawlo fiona n126e
- Fanklubowicz
- Posty: 945
- Rejestracja: czwartek, 15 sie 2013, 19:52
- Lokalizacja: Mielec
Re: Resory
reflexes pisze:W przyczepie hamulec odblokowuje się przy jeździe w tył? Jakiej?
W mojej, zarówno byłej niewiadówce i obecnej Chateau i chyba w każdej innej wyposażonej w układ najazdowy. W Chateau nawet nie ma blokady najazdu tak jak w niewiadówce.
Wskaż mi mechanizm który to powoduje w Niewiadówkach. Bęben? Najazd? Szczęki? Co to jest?
Re: Resory
Czepiasz się słówek. Wiadomo, że nie bęben i że nie najazd tylko szczęki wraz z mechanizmem rozpierającym (dokładnej nazwy nie znam).
- pawlo fiona n126e
- Fanklubowicz
- Posty: 945
- Rejestracja: czwartek, 15 sie 2013, 19:52
- Lokalizacja: Mielec
Re: Resory
reflexes pisze:Czepiasz się słówek. Wiadomo, że nie bęben i że nie najazd tylko szczęki wraz z mechanizmem rozpierającym (dokładnej nazwy nie znam).
Nie czepiam tylko próbuje się dowiedzieć, co w szczękach jest że to powodują i jaki jest tam mechanizm rozpirający?
Rozbierałem i regenerowałem swój układ hamulcowy (w Niewiadówce, bo o takim pisze) i nie zauważyłem żadnego mechanizmu i nic szczególnego w szczękach. Typowy układ hamulcowy jaki stosowano w Polsce w tamtych latach.
Re: Resory
pawlo fiona n126e pisze:reflexes pisze:Czepiasz się słówek. Wiadomo, że nie bęben i że nie najazd tylko szczęki wraz z mechanizmem rozpierającym (dokładnej nazwy nie znam).
Nie czepiam tylko próbuje się dowiedzieć, co w szczękach jest że to powodują i jaki jest tam mechanizm rozpirający?
Rozbierałem i regenerowałem swój układ hamulcowy (w Niewiadówce, bo o takim pisze) i nie zauważyłem żadnego mechanizmu i nic szczególnego w szczękach. Typowy układ hamulcowy jaki stosowano w Polsce w tamtych latach.
Chcesz fachowej nazwy Paweł a nikt nie jest alfa i omega.
Niezaprzeczalnym faktem jest to, że cofajac i wciskając najazd - hamuje on koła. Cofajac do tyłu - tego hamowania nie ma,a jak jest to dużo mniejsze niż jakby przyczepa jechała do przodu.
Chcesz nazwy szukaj. Zasady działania nie zmienisz chociażby Twoja bardzo dobra znajomością części i mechanizmów.
Ot tyle i aż tyle ode mnie
Mój remont N126N "nr.1" i "nr. 2"
http://www.fanklub-niewiadowek.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=3072
N126NT - robi się:) Remont "nr. 3"
http://www.fanklub-niewiadowek.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=9891
http://www.fanklub-niewiadowek.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=3072
N126NT - robi się:) Remont "nr. 3"
http://www.fanklub-niewiadowek.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=9891
Re: Resory
Nie czepiam tylko próbuje się dowiedzieć, co w szczękach jest że to powodują i jaki jest tam mechanizm rozpirający?
Myślałem, że się czepiasz
Nie pamiętam dokładnie czemu tak jest ale tak jest . Jak nie wierzysz mi to przeczytaj to co w podlinkowanej instrukcji. Nie mam fotki żeby sobie dokładnie przypomnieć jak to działało ale na 100% w mojej N126N tak to działało i nigdy nie blokowałem suwadła podczas cofania.
- pawlo fiona n126e
- Fanklubowicz
- Posty: 945
- Rejestracja: czwartek, 15 sie 2013, 19:52
- Lokalizacja: Mielec
Re: Resory
Karolus pisze:
Chcesz fachowej nazwy Paweł a nikt nie jest alfa i omega.
Nikt tu nie oczekiwał fachowej odpowiedzi , zadałem tylko kilka pytań myśląc że się czegoś dowiem.
Karolus pisze:Niezaprzeczalnym faktem jest to, że cofajac i wciskając najazd - hamuje on koła. Cofajac do tyłu - tego hamowania nie ma,a jak jest to dużo mniejsze niż jakby przyczepa jechała do przodu.
Zdanie zaprzecza zdaniu, Więc jak to w końcu jest?
Bo do tej pory i tak mnie uczono w szkole.
Przyczepa nie hamuje cofając do tyłu:
Powoduje odpowiednio dobrany najazd do wagi przyczepy( siła amortyzatora) i odpowiednio wyregulowane hamulce (instrukcja regulowania hamulców).
Gdy cofamy i nie ma przyczepa zbyt dużego oporu (żadnych przeszkód) nie napieramy na przyczepę zbyt mocno(siła amortyzatora nie pozwala cofnąć się suwadle do środka ) i nie ma tego hamowania, jednak gdy trafimy na przeszkodę (np krawężnik ) przyczepa stawia opór i mocniej naciskamy na przyczepę i wtedy hamujemy przyczepą. Należy wyjść i zapiąć blokadę.
Przyczepa hamuje jak jedziemy do przodu:
Działa siła odśrodkowa (grawitacyjna) i tu już mamy ogromne siły w zależności od prędkości.
Bardzo prosta typowa konstrukcja, nie ma tam automatu cofania i szczęki również są typowe. Dotyczy to Niewiadówek wyprodukowanych początkiem lat 90-tych i poniżej. Inna bajka to układy hamulcowe wspomniane przez Grześka KNOTT, AL-KO
Karolus pisze:Ot tyle i aż tyle ode mnie
Dziękuję bardzo za zwrócenie uwagi, będę mniej dociekliwy w uzupełnianiu swojej wiedzy. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony piątek, 29 sty 2016, 11:46 przez pawlo fiona n126e, łącznie zmieniany 1 raz.
- ruciak76
- Fanklubowicz
- Posty: 1662
- Rejestracja: niedziela, 1 cze 2008, 09:08
- Lokalizacja: EZG / Bratoszewice, gm. Stryków, woj. łódzkie
Re: Resory
Panowie,
ja niestety nie mam obecnie hamulca w niewiadówce, ale kiedyś zgłębiając temat trafiłem na taki opis http://forum.karawaning.pl/topic/10894-jak-cofa%C4%87-przyczep%C4%85-z-hamulcem-najazdowym/page-2 zapewne dotyczy to osi alko czy knott ale być może coś podobnego jest w niewiadówce.
W szczególności polecam post nr 27.
ja niestety nie mam obecnie hamulca w niewiadówce, ale kiedyś zgłębiając temat trafiłem na taki opis http://forum.karawaning.pl/topic/10894-jak-cofa%C4%87-przyczep%C4%85-z-hamulcem-najazdowym/page-2 zapewne dotyczy to osi alko czy knott ale być może coś podobnego jest w niewiadówce.
W szczególności polecam post nr 27.
Skoda Octavia 3FL 1.6TDI 115KM 250Nm
Skoda Fabia 2, 1.4 MPI 86KM 132Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N
Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N
2024 - 8 nocek 1023 km
2023 - 20 nocek, 1861 km
2008-2022 - 274 nocki, 31731 km
Skoda Fabia 2, 1.4 MPI 86KM 132Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N
Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N
2024 - 8 nocek 1023 km
2023 - 20 nocek, 1861 km
2008-2022 - 274 nocki, 31731 km
- pawlo fiona n126e
- Fanklubowicz
- Posty: 945
- Rejestracja: czwartek, 15 sie 2013, 19:52
- Lokalizacja: Mielec
Re: Resory
ruciak76 pisze:Panowie,
ja niestety nie mam obecnie hamulca w niewiadówce, ale kiedyś zgłębiając temat trafiłem na taki opis http://forum.karawaning.pl/topic/10894-jak-cofa%C4%87-przyczep%C4%85-z-hamulcem-najazdowym/page-2 zapewne dotyczy to osi alko czy knott ale być może coś podobnego jest w niewiadówce.
W szczególności polecam post nr 27.
Konrad, nie dotyczy to oryginalnych układów hamulcowych z naszych Niewiadówek z tamtych lat, chciał bym abyśmy byli w tej dziedzinie technicznej tak rozwinięci w tamtych latach, niestety...
Re: Resory
pawlo fiona n126e pisze:reflexes pisze:W przyczepie hamulec odblokowuje się przy jeździe w tył? Jakiej?
W mojej, zarówno byłej niewiadówce i obecnej Chateau i chyba w każdej innej wyposażonej w układ najazdowy. W Chateau nawet nie ma blokady najazdu tak jak w niewiadówce.
Wskaż mi mechanizm który to powoduje w Niewiadówkach. Bęben? Najazd? Szczęki? Co to jest?
Takie informację otrzymałem od znajomego , ja w swojej n126n nie rozbierałem bębnów , jeśli wiesz jak one dokładnie działają to powiedz, bo nie chciałbym wymieniać zawieszenia na gorsze
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość