Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Szanowni Panowie Koledzy
Nie chcę wyjść gbura mądrale czy zadufanego w sobie fachurę
z zawodu elektronik 10 lat pracy w zakładach doświadczalnych ponad 20 lat w usługach aparatura medyczna systemy alarmowe automatyka teleinformatyka automatyka i ......
nie gniewajcie się ale jeżeli coś budujemy czy udoskonalamy to potrzebujemy podstawowej wiedzy jak alfabetu tu internet
jest studnią bez dna i dlatego proszę aby podstawową wiedzę zdobyć np. z pomocą sieci , na konkretne pytania czy problemy będziemy mogli łatwiej i konkretniej odpowiedzieć
jeszcze raz proszę nie gniewać się jeżeli ktoś nie zna podstaw np. prawa OHMA to trudno podpowiadać bo trzeba by uczyć podstaw
A teraz konkrety diody schottkiego są to elementy które charakteryzują się krótkim czasem przełączanie inaczej elementy szybkie znalazły zastosowanie w układach wysokiej częstotliwości , i tak po co w naszych przyczepach ?
ważny parametr to spadek napięcia na złączu krzem 0,7 V -praktycznie z zasilacza napięcie 14,5 V przez diodę do akumulatora spadek 0,7 V na akumulatorze 13,8 -13,7 akumulator będzie ładowany jeżeli na wyjściu zasilacza będzie napięcie niższe to akumulator nie będzie prawidłowo doładowany albo wcale
przekaźnik jest właściwym elementem bo na jego stykach nie występuje spadek napięcia
Myślę że nie będziecie mieli mi za złe moich mądrości bo nie to było moim celem
Serdecznie pozdrawiam Marian
Nie chcę wyjść gbura mądrale czy zadufanego w sobie fachurę
z zawodu elektronik 10 lat pracy w zakładach doświadczalnych ponad 20 lat w usługach aparatura medyczna systemy alarmowe automatyka teleinformatyka automatyka i ......
nie gniewajcie się ale jeżeli coś budujemy czy udoskonalamy to potrzebujemy podstawowej wiedzy jak alfabetu tu internet
jest studnią bez dna i dlatego proszę aby podstawową wiedzę zdobyć np. z pomocą sieci , na konkretne pytania czy problemy będziemy mogli łatwiej i konkretniej odpowiedzieć
jeszcze raz proszę nie gniewać się jeżeli ktoś nie zna podstaw np. prawa OHMA to trudno podpowiadać bo trzeba by uczyć podstaw
A teraz konkrety diody schottkiego są to elementy które charakteryzują się krótkim czasem przełączanie inaczej elementy szybkie znalazły zastosowanie w układach wysokiej częstotliwości , i tak po co w naszych przyczepach ?
ważny parametr to spadek napięcia na złączu krzem 0,7 V -praktycznie z zasilacza napięcie 14,5 V przez diodę do akumulatora spadek 0,7 V na akumulatorze 13,8 -13,7 akumulator będzie ładowany jeżeli na wyjściu zasilacza będzie napięcie niższe to akumulator nie będzie prawidłowo doładowany albo wcale
przekaźnik jest właściwym elementem bo na jego stykach nie występuje spadek napięcia
Myślę że nie będziecie mieli mi za złe moich mądrości bo nie to było moim celem
Serdecznie pozdrawiam Marian
- Tarapukuara
- Fanklubowicz
- Posty: 551
- Rejestracja: wtorek, 24 mar 2009, 18:57
- Lokalizacja: Radom
- Kontaktowanie:
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Ja sugerowalem taka bo powinien byc mniejszy spadek napiecia, ostatnio jest "moda" na takie diody w regulatorach do paneli fotowoltaicznych;) Zasilacz atx bez przerobek daje ok 12V, do ladowania akumulatora, wiec sie nie nadaje. Zalozenie bylo tez inne: praca z akumulatora (naladowanego prostownikiem w domu) tam gdzie nie ma zasilania 230v i praca z zasilacza tam gdzie jest. Koledzy bali sie uszkodzen atx przez pomylkowe podlaczenie zasilania na wyjscie zasilacza z akumulatora. A mnie zal bylo tych 0,2-0,4 V jesli swieca tradycyjnymi zarowkami.
Z wikipedii: "Diody Schottky'ego mają również mniejszy spadek napięcia w kierunku przewodzenia (UF = 0,3 V) niż diody krzemowe (UF = 0,6-0,7 V)."
Bartek( absolutnie nie_obrazony)
Z wikipedii: "Diody Schottky'ego mają również mniejszy spadek napięcia w kierunku przewodzenia (UF = 0,3 V) niż diody krzemowe (UF = 0,6-0,7 V)."
Bartek( absolutnie nie_obrazony)

Bartek bartekatsp5brhkreukrorg 609-220-575 łoś+n126tr
https://pomagam.pl/fundacjadlamartyny
http://sp5brh.eu.org
https://pomagam.pl/fundacjadlamartyny
http://sp5brh.eu.org
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
NIL pisze:Szanowni Panowie Koledzy
Nie chcę wyjść gbura mądrale czy zadufanego w sobie fachurę
z zawodu elektronik 10 lat pracy w zakładach doświadczalnych ponad 20 lat w usługach aparatura medyczna systemy alarmowe automatyka teleinformatyka automatyka i ......
<EDIT>
Serdecznie pozdrawiam Marian
Kolego, skoro sie na takich sprawach znasz, to moze doradz jaki przekaznik kupić ???
Moze nie przekaznik, tylko jakis sterownik ???
Założenie jest takie:
+ z akumulatora ma płynąć przez ten "przekaznik" bez wzbudzenia i zasilac przyczepę do momentu właczenia zasilacza. W momencie wzbudzenia przez + z zasilacza, prad płynacy z akumulatora ma zostać odciety ,a ten płynący z zasilacza załaczony.
Po utracie + z zasilacza z powodu braku 230V lub dlatego ,ze został recznie wyłaczony sytuacja ma sie odwrocić.
Przekaznik pozbawiony wzbudzenia ma ponownie podłaczyc do inastalacji przyczepy obwod + z akumulatora.
Sorry ,ale inaczej nie potrafie tego wytłumaczyć. Mam nadzieje ,ze zrozumiesz o co mi chodzi.

VECTRA + N132L
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.

Tu jest schemat, na jedną diodę 12V z ATX, na drugą V+ z aku, przycisk nie jest potrzebny - symuluje w naszym przypadku obciążenie, połączenie obu diod (taki przykładowy schemat, z Google). Wersja energooszczędna na diodach schottkiego, pełna automatyka. Do tego, trzy bezpieczniki na 12V.

Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Cały problem w tym żeby zrobić bilans energetyczny policzyć jaki jest potrzebny max prąd do zasilania wszystkich
odbiorników przy 12 V będą to niemałe prądy ,nie znam wydajności prądowej zasilacza komputerowego te 300 W
to moc całego zasilacza a chcemy czerpać energie z części tj. z wyj. 12 V
przełączanie ma być realizowane pod obciążeniem więc styki przekaźnika powinny wytrzymać prąd większy niż pobór do tego przekroje przewodów
Schemat wcześniej rozrysował kolega , jeżeli idzie o przekaźnik to np. samochodowy styki wytrzymują ok 30 A cewka zasilana 12 v prądu stałego
wcześnie wspomniane 95 W przy 12 V to 8 A
po 1w momencie przełączania pod obciążeniem jeżeli to będzie na granicy wydajności prądowej może zadziałać zabezpieczenie przeciążeniowe
po 2 pod obciążeniem przetwornica ( zasilacz ATX) może mieć kłopoty z wystartowaniem , inaczej najpierw zasilanie 230V do ATX następnie podłączenie odbiorników
Poodzenia
odbiorników przy 12 V będą to niemałe prądy ,nie znam wydajności prądowej zasilacza komputerowego te 300 W
to moc całego zasilacza a chcemy czerpać energie z części tj. z wyj. 12 V
przełączanie ma być realizowane pod obciążeniem więc styki przekaźnika powinny wytrzymać prąd większy niż pobór do tego przekroje przewodów
Schemat wcześniej rozrysował kolega , jeżeli idzie o przekaźnik to np. samochodowy styki wytrzymują ok 30 A cewka zasilana 12 v prądu stałego
wcześnie wspomniane 95 W przy 12 V to 8 A
po 1w momencie przełączania pod obciążeniem jeżeli to będzie na granicy wydajności prądowej może zadziałać zabezpieczenie przeciążeniowe
po 2 pod obciążeniem przetwornica ( zasilacz ATX) może mieć kłopoty z wystartowaniem , inaczej najpierw zasilanie 230V do ATX następnie podłączenie odbiorników
Poodzenia
-
- Fanklubowicz
- Posty: 483
- Rejestracja: piątek, 11 wrz 2009, 20:29
- Lokalizacja: Promnice / Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Zapoznajcie sie kochani z tą stroną http://www.c-system.com.pl/zasilanie_pr ... owych.html (firmowa, nie mam żadnych udziałów z reklamy
), a większość problemów z "automatyki" stanie się jasne.

C5 

Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Właściwie to mam jeszcze jedno pytanie - aby mój zasilacz wystartował muszę robić lekkie zwarcie na włączniku. Zasilacz jest z mego starego kompa i miał stwierdzone skoki napięć - co mi zresztą zniszczyło płytę główną.
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Ja mam podłączony prostownik o ciągłej pracy 15 A, czyli 180 wat i w zupełności wystarcza. Prostownik ma regulację automatyczną i daje tyle ile w danej chwili potrzeba, podłączony jest na stałe z instalacją przyczepy bez żadnych dodatkowych urządzeń.
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
BIGL pisze:Właściwie to mam jeszcze jedno pytanie - aby mój zasilacz wystartował muszę robić lekkie zwarcie na włączniku. Zasilacz jest z mego starego kompa i miał stwierdzone skoki napięć - co mi zresztą zniszczyło płytę główną.
Jesli zasilacz jest uszkodzony w takim stopniu ,ze uszkodził PG to nadaje sie jedynie na smietnik.
Biorąc pod uwage to ze firmowy zasilacz z niskiej pólki mozna kupic juz za 50-60zł , to naprawde nie warto sie bawic z tym uszkodzonym.
Proponuje jakiegos najtanszego Modecoma. Do przyczepy wystarczy z duzym zapasem. Dodatkowo ma wszystkie standardowe zabezpieczenia wiec nie potrzeba nawet bezpiecznika dokladac.
Wyłaczy sie automatycznie przy najmniejszym zwarciu i nie zacznie podawac prądu jesli nie zostanie ponownie uruchomiony recznie.
Np: http://allegro.pl/cichy-zasilacz-atx-mo ... 67829.html
Bedzie idealny do przyczepy

VECTRA + N132L
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Ja już go wstawiem jakieś 2 lata temu
- jak go odpalę to wszystko hula jak trzeba . Może kiedyś wynajdę inny to zamienię. Dzięki 


Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
BIGL pisze:Ja już go wstawiem jakieś 2 lata temu- jak go odpalę to wszystko hula jak trzeba . Może kiedyś wynajdę inny to zamienię. Dzięki
Ok. Jak juz jest i działa to rzeczywiście nie warto na siłę kombinować

VECTRA + N132L
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Patrząc na zasilacze ATX to pobór mocy 400 wat a wydajność to około 160 wat przy 12 woltach.
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
W starszym wieku ludzie mają różne przyzwyczajenia uczyłem się jeszcze jak w radiach i TV królowały lampy elektronowe i .....
tak poważnie myślę że rozwiązanie kolegi Kotka to bardzo rozsądne akumulator zawsze doładowany dla odbiorników jest pewnego rodzaju buforem -stanowi pewnego rodzaju pojemność co zapobiega tętnieniu z prostownika czy przetwornic ,
przy napięciu zasilania tj. 14,5-14,7 aku będzie doładowane nie pozwoli na tętnienia czy przepięcia w przypadku jeżeli jest to zasilacz ATX z niższej półki często po kilku latach pracy i był naprawiany , ATX nie jest zasilaczem liniowym jest przetwornicą czyli generatorem
Powodzenia
tak poważnie myślę że rozwiązanie kolegi Kotka to bardzo rozsądne akumulator zawsze doładowany dla odbiorników jest pewnego rodzaju buforem -stanowi pewnego rodzaju pojemność co zapobiega tętnieniu z prostownika czy przetwornic ,
przy napięciu zasilania tj. 14,5-14,7 aku będzie doładowane nie pozwoli na tętnienia czy przepięcia w przypadku jeżeli jest to zasilacz ATX z niższej półki często po kilku latach pracy i był naprawiany , ATX nie jest zasilaczem liniowym jest przetwornicą czyli generatorem
Powodzenia
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Gdy przyczepę mam podłączoną do holownika i włączę 230 volt, to równocześnie następuje doładowanie akumulatora samochodu, co pomogło poprzedniemu aku jak stałem na kempingu.
KOTEK N132 L + AUDI 100 + VW SHARAN
Re: Akumulator razem z zasilaczem ATX.
Z tą jednak różnicą że zawsze jesteśmy skazani na posiadanie oddzielnego aku do przyczepki , albo tez korzystanie z aku auta.
Jeżeli tak masz to podpięte to zapewne aku przyczepki jest też ładowany podczas jazdy zestawem. Pytanie zasadnicze - czy elektronicznym prostownikiem (np http://allegro.pl/prostownik-ladowarka- ... 72608.html , http://allegro.pl/prostownik-ladowarka- ... 71414.html ) bez aku mogę zasilać instalację 12v w przyczepie?
Podczas jazdy i przejazdów korzystam z aku holownika (mam oświetlenie led, a na postojach lodówka jest zasilana gazem) - pobór niewielki i starczyłoby na tygodnie takiego stania. Ewentualnie na długie postoje bez 220v mam zapasowy stary akumulator z auta - jest w dobrej formie i trzyma swoją pojemność, w razie osłabnięcia podmieniam aku i jadę na wycieczkę
.
Każde rozwiązanie ma tyle samo plusów co minusów
kotek pisze:Gdy przyczepę mam podłączoną do holownika i włączę 230 volt, to równocześnie następuje doładowanie akumulatora samochodu, co pomogło poprzedniemu aku jak stałem na kempingu.
Jeżeli tak masz to podpięte to zapewne aku przyczepki jest też ładowany podczas jazdy zestawem. Pytanie zasadnicze - czy elektronicznym prostownikiem (np http://allegro.pl/prostownik-ladowarka- ... 72608.html , http://allegro.pl/prostownik-ladowarka- ... 71414.html ) bez aku mogę zasilać instalację 12v w przyczepie?
Podczas jazdy i przejazdów korzystam z aku holownika (mam oświetlenie led, a na postojach lodówka jest zasilana gazem) - pobór niewielki i starczyłoby na tygodnie takiego stania. Ewentualnie na długie postoje bez 220v mam zapasowy stary akumulator z auta - jest w dobrej formie i trzyma swoją pojemność, w razie osłabnięcia podmieniam aku i jadę na wycieczkę

Każde rozwiązanie ma tyle samo plusów co minusów
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości