Automatyczne przełączanie źródła zasilania

czyli elektryka, hydraulika i gaz ...
Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: kooba » niedziela, 7 kwie 2019, 22:59

Zmuszasz mnie do malowania :)
Untitled Diagram.jpg


Przekaźniki bez zasilania cewki mają łączyć cały czas akumulator z regulatorem i odbiorniki z regulatorem. Jak podasz zasilanie z zasilacza na cewki to przekaźniki spinają akumulator z ładowarką i odbiorniki z zasilaczem.
Powtarzam wywal te ładowarkę. Przy solarze to całkowicie zbędne kilogramy i skomplikowanie instalacji.

Awatar użytkownika
Fiacior75
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1934
Rejestracja: niedziela, 7 cze 2015, 22:02
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Fiacior75 » wtorek, 9 kwie 2019, 07:21

kooba pisze:Zmuszasz mnie do malowania :)
Untitled Diagram.jpg

Przekaźniki bez zasilania cewki mają łączyć cały czas akumulator z regulatorem i odbiorniki z regulatorem. Jak podasz zasilanie z zasilacza na cewki to przekaźniki spinają akumulator z ładowarką i odbiorniki z zasilaczem.
Powtarzam wywal te ładowarkę. Przy solarze to całkowicie zbędne kilogramy i skomplikowanie instalacji.

Kuba nie obraź się, ale weź chłopie nie rysuj schematu (prawie) jednokreskowego, taki schemat to można rysować koledze po fachu, a nie gościowi który(łopatologicznie) narysował dokładny schemat połączeń, prosi o pomoc.... oboje wiemy, że go źle narysował. Po tym schemacie zwykły laik raczej tego dobrze nie połączy bo tego nie zrozumie.
Jeszcze mam do ciebie jedno pytanie odnośnie tego pierwszego przekaźnika, nie wiem czy dobrze cię zrozumiałem ale czy ten przekaźnik ma
1.odłączyć akumulator od regulatora i połączyć się tylko z prostownikiem???
2. ma spiąć prostownik z akumulatorem i regulatorem?
Jeśli opcja 1 to zaprzecza to zasadzie podłączenia akumulator-regulator-solar.
Jeśli opcja 2 oboje wiemy że to zbędne.....
FB - Weselny Fiat 125p


Fiat125 1975r
Komar231B
N-250

BoskiWalenty
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 728
Rejestracja: niedziela, 1 cze 2014, 22:07
Lokalizacja: Świdnica, Dolny Śląsk

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: BoskiWalenty » wtorek, 9 kwie 2019, 13:46

Przeczytałem wątek kilka razy i dla mnie to nawet po chińsku może być narysowane a i tak nie wiem o co kaman. Z prądu to wiem że kopie.
Poziom alkoholu powyżej 0,5 promila zapewnia doraźną nieśmiertelność...

N126n `89 dizel edyszyn - już nic nie robię
N132T `84 gaz edyszyn - remont finał
Opel Zafira B '08 - holownik w ropie
Ford Fiesta MK7 '09 -małe, srebrne toczydełko
Towarówka ze Świdnika

Samoogon

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Samoogon » wtorek, 9 kwie 2019, 14:15

Nie wiem o czym mówicie, to jest proste i przejrzyste. Jeśli @oko narysował swoje wersje, nie powinien mieć problemu z narysowaniem dokładnego schematu wg tego blokowego czy uproszczonego, on pokazuje raczej logikę działania tego układu.

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2164
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: oko » wtorek, 9 kwie 2019, 14:51

Samoogon pisze:Nie wiem o czym mówicie, to jest proste i przejrzyste. Jeśli @oko narysował swoje wersje, nie powinien mieć problemu z narysowaniem dokładnego schematu wg tego blokowego czy uproszczonego, on pokazuje raczej logikę działania tego układu.

Samoogon, ja wiem że to dziwnie zabrzmi, ale o ile normalna elektryka jest dla mnie w miarę przejrzysta, to na samochodowej nie znam się w ogóle. Przekaźnik to dla mnie czarna magia i wymysł szatana :mrgreen:
Mój schemat narysowałem w oparciu o to, co znalazłem na forach karawaningowych. W każdym bądź razie już mam problem ogarnięty. Dzięki za pomoc.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 5544
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: RAFALSKI » wtorek, 9 kwie 2019, 15:18

oko pisze:Przekaźnik to dla mnie czarna magia i wymysł szatana :mrgreen:

Tylko na pierwszy rzut oka, później sprawa staje się prosta ;) Typowy przekaźnik przełączny 12V ma styk główny, dwa styki przełączne i dwa styki od cewki. W pozycji spoczynkowej (brak napięcia na stykach cewki) połączony jest styk główny z jednym ze styków przełącznych. W momencie podania napięcia na cewkę, przekaźnik przeskakuje niczym kolejowa zwrotnica - styk główny zwiera się z drugim stykiem przełącznym.
Sęk w tym aby podłączyć tak aby w pozycji spoczynkowej przekaźnik łączył instalację (odbiorniki) przyczepy z akumulatorem a po podłączeniu przyczepy do 230V (i tym samym po załączeniu się zasilacza 230V>12V i podaniu przez niego napięcia na styki cewki) przekaźnik przełączył źródło zasilania odbiorników przyczepy właśnie na ten zasilacz.

Samoogon

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Samoogon » wtorek, 9 kwie 2019, 15:26

Spoko, moim zdaniem wbrew temu co Marek napisał schemat kooby jest bardziej przydatny dla laika. Koniecznie trzeba zrozumieć co i jak w tym działa, bo nawet jeśli przerysujesz coś z innych tematów i nawet jeśli będzie to dobry schemat, to nie rozumiejąc co robisz, klękniesz przy łączeniu instalacji, po prostu się pogubisz.
A przekaźnik? To po prostu przełącznik w największym uproszczeniu :)
Np taki od włączania światła w pokoju tylko automatyczny tzn sterowany prądem. Jeśli masz dwie lampy w domu i jedną podłączysz do stykow NC(normalnie zamkniętych) a drugą do NO(normalnie otwartych) to ta pierwsza będzie świeciła cały czas dopóki nie podasz napięcia na cewke przekaźnika(taki automatyczny przerzutnik styków) wtedy zgaśnie pierwszą lampa, a zapali się druga. To proste. Na schemacie przekaźnika zawsze jest narysowane które styki są NC i na które przekaźnik przełączy po podaniu napięcia na cewkę.

Teraz to co Kuba napisał powinno być jaśniejsze:

Przekaźniki bez zasilania cewki mają łączyć cały czas akumulator z regulatorem(NC) i odbiorniki z regulatorem(NC). Jak podasz zasilanie z zasilacza na cewki to przekaźniki spinają akumulator z ładowarką(NO) i odbiorniki z zasilaczem(NO).
Patrząc na schemat Kuby bieg potrzebujesz wiedzy elektryka, po prostu łączysz sobie. 230 przez bezpieczniki do zasilacza, 12V na cewki dwóch przekaźników, potem konkretne styki na przekaźnika ch, po kolei...


Rafalski mnie uprzedził, może się to komuś przyda.

Awatar użytkownika
popiolekpolska
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 464
Rejestracja: piątek, 1 lip 2016, 00:47
Lokalizacja: Czeladź

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: popiolekpolska » wtorek, 9 kwie 2019, 18:40

Schematy schematami, ale mnie nurtuje jedna rzecz. Jaki ma sens rozbudowywania tak instalacji ładowania akumulatora. Ja mam solara 150W z którego zasilam oświetlenie, tv, radio różnego rodzaju ładowarki i przez dwa lata użytkowania nie zabrakło mi nigdy prądu, nawet stojąc pod drzewami w cieniu przez tydzień. Z 230V jeśli korzystam to tylko do pędzenia lodówki.
N126e 1983
N126n 1988 -ex
N132L 1984

Samoogon

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Samoogon » wtorek, 9 kwie 2019, 19:33

Czy ma sens to nie wiem, ale niektóre rzeczy robi się bo można, bo się chce albo bo się lubi.
Czy jest jakiś sens żebym jechał do Ciechocinka 280kilo w jedną stronę i wydawać na to sześć stóweki i to na dwa dni?
Dziewięciu na dziesięciu popuka się w łeb, mnie to jakoś nie przeszkadza :)
Ładowarkę też planowałem, ale odpuszczam. Z kilku źródeł miałem opinie, że nie trzeba tego robić więc wierzę w doświadczenie kogoś kto to przerobil w praniu.

Awatar użytkownika
__ArroW__
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1490
Rejestracja: wtorek, 19 lip 2016, 19:48
Lokalizacja: Stary Toruń CTR

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: __ArroW__ » wtorek, 9 kwie 2019, 21:39

Samoogon pisze:Czy jest jakiś sens żebym jechał do Ciechocinka 280kilo w jedną stronę i wydawać na to sześć stóweki i to na dwa dni?


Głupie pytanie :D, oczywiście, że tak - sorry za off
N126E + Volvo V50 2.0 136PS 2007r.
Remont zapiekanki - MaNdArYnA
2019 - 1311 km - 8 nocy
2017 - 530 km - 4 noce w Taborach - 2 noce w Pałacach :lol:

Awatar użytkownika
marek216
Posty: 147
Rejestracja: czwartek, 2 maja 2019, 06:00
Lokalizacja: Cyprzanów

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: marek216 » czwartek, 23 maja 2019, 20:23

Nie odbierać jako reklamę.
Mam zaprojektowane dwa typu przełączników - działają prototypy, a PCB mini serii dopiero dostałem.

Oba moduły będę zastosowane w mojej przyczepie, 230ACV dla przełączenia pomiędzy zasilaniem z UPS a siecią z ośrodka oraz drugi moduł 12DCV do przełączenia pomiędzy PV, zasilaczem 12DCV zasilanym z UPS oraz zasilaniem z instalacji samochodu do ładowania aku np. nocą podczas jazdy ( to trzecie będzie wymagało dodatkowego modułu do separacji instalacji ).
Aku planuję max 55Ah, jak ktoś lubi więcej to niech ma, realnie mój panel rozładowanego prawie do zera nie doładuje do pełna nawet w bardzo słoneczny dzień.
12DCV projektowałem do podłączenia turbinki wiatrowej, PV i zasilania zasilacza 12DCV z sieci jako rezerwa. Ale po dodaniu dodatkowego modułu sprawdzi się w zapiekance.

W skrócie jeśli wyżej jest zawiłe:
230ACV: dwa źródła zasilania na jedno wyjście
12DCV: trzy źródła zasilania na jedno wyjście

Dodatkowo będzie jeszcze własnej konstrukcji zasilacz z 12DCV z wyjściami 2xUSB-A do podłączenia urządzeń na 5V, wydajność 3A
To było zaprojektowane do samochodów zamiast ładowarek impulsowych powodujących szum w CB-Radio.

Obie wersje w obudowie na szynę TH35.
Zdjęcie poglądowe modułu 12DCV ( 230ACV pracuje cały czas w serwisie i nie chce mi się wydłubywać go z rozdzielnicy ) - płytka prototypu wykonana metodą chałupniczą.
Tak, to druciarstwo, ale działa od 3 lat.
Zdjęcie dwóch płytek obok siebie to płytki produkcyjne robione przez firmę zewnętrzna. Płyty dwustronne, elementy THT po stronie TOP i SMD po stronie BOTTOM


Na płytkach zamazana nazwa mojej marki żeby nie było że reklama. :P Na chwilę obecną sprzedaż tych modułów nie jest prowadzona - ale pochwalić się chciałem :P

Proszę nie pisać, że to przerost formy nad treścią lub wyważanie otwartych drzwi :D
Załączniki
P1140101wyc.jpg
P1140102.JPG
P1140103.JPG
n126b za Chrysler Grand Voyager 3.3 V6
Minsk Roment '89
Minsk Białosuski '91 i '92
Jawa 50 "Kaczka" '78
Yamaha RS100 '79
WSK B3 1978


Wróć do „Instalacje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości