Większe = cięższe koła.. ?

czyli rama, układ jezdny i zaczepy...
jarekvolvo
Posty: 160
Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
Lokalizacja: Milanówek

Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: jarekvolvo » poniedziałek, 3 maja 2021, 16:35

Wiele osób zmienia oryginalne, 12" koła od "Malucha" na 13", a gdzieś także były 14"... Różnica ciężaru niby niewielka, ale ciekaw jestem, jak wpływa ona na trwałość zespołu jezdnego - wszak masa nieresorowana jest większa, działają większe siły...?
Życzmy sobie miłego dnia !

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 3887
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: tomcat » poniedziałek, 3 maja 2021, 18:13

Według mnie zwiększenie masy kół ma jakiś tam minimalny wpływ na zużycie elementów zawieszenia ale chyba na tyle mały, że nikt z nas nie odczuł tego na własnej skórze :? Może dlatego, że u nas nikt za bardzo z tym nie eksperymenował :? Poza tym Niewiadówka bez przeróbek nadkoli nie pozwala na rozpędzanie się z rozmiarami kół.
Większy wpływ na zużycie, np łożysk ma niewłaściwie dobrane ET felgi, które musi mieścić się w pewnym, ustalonym przez producenta osi zakresie.

jarekvolvo
Posty: 160
Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
Lokalizacja: Milanówek

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: jarekvolvo » poniedziałek, 3 maja 2021, 19:25

To, fakt. Jednak koło od Poldka - tu zresztą polecane - jest wyraźnie cięższe od malucha. Podejrzewam, że przy starszej, wypracowanej osi może ją nieco bardziej zmęczyć.
Życzmy sobie miłego dnia !

Awatar użytkownika
Espace
Posty: 91
Rejestracja: piątek, 3 maja 2019, 11:41
Lokalizacja: Okolice Poznania

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: Espace » poniedziałek, 3 maja 2021, 20:12

Uważam, że większe koła lepiej się zachowują na naszych ,,szwajcarskich" drogach, mają większą powierzchnię styku z podłożem przez to są mniej narażone na poślizg w łuku. Sam założyłem 14" 6j 4x100 ET38 aluminiowe. Tak myślę. Badań nie przeprowadzałem. :roll:
Kogo obchodzą zamknięte hotele, gdy w swojej przyczepie możesz spędzić niedzielę . :lol:

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: kooba » poniedziałek, 3 maja 2021, 22:14

Ale dlaczego większe koło ma zmęczyć oś?
Przecież praca osi to załadunek budy. Koło jest później/niżej. Waga koła na pracę osi ma wpływ jak przyczepa jest wywindowana na podporach i koła wiszą.

jarekvolvo
Posty: 160
Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
Lokalizacja: Milanówek

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: jarekvolvo » poniedziałek, 3 maja 2021, 22:24

Koło i wahacz wchodzą w skład masy nieresorowanej - im ona wyższa, tym większe siły działają na układ zawieszenia...
Życzmy sobie miłego dnia !

Awatar użytkownika
Murano
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 7010
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: Murano » wtorek, 4 maja 2021, 04:27

Osobiście uważam, że Twoje obawy zrodziły się z oglądania lub czytania prasy z branży motoryzacyjnej.
To jest oś skrętna. Zakres pracy wahacza jest minimalny a osprzęt koła (amortyzator, wahacz, drążki kierownicze, półoś, zacisk hamulcowy) nie występują.
W najgorszej opcji pod felgą jest bęben i szczęki.
Nie sądzę aby ktoś to badał, po drogach możesz poruszać się max 80 km/h lub wolniej jeśli mówią o tym znaki drogowe.
W obu swoich przyczepach mam powiększone o jeden rozmiar koła.
W n126e z 12" na 13" tylko po to aby zestaw komponował się z Fiatem 125p.
W n132t z fabrycznych 13" na 14" po to aby zyskać większą nośność na oponach.
Wraz ze wzrostem średnicy opony wzrasta nośność i to wg mnie jedyny powód do zmiany średnicy obręczy. Ideałem wagowym jest dla mnie oryginalna "cytrynka" 12" z początku produkcji ale te felgi potrafiły się rozpadać pod wpływem wysokiego ciśnienia w oponie lub na dziurach więc do dzisiejszych przyczep o DMC powyżej 500 kg się kompletnie nie nadają.

jarekvolvo
Posty: 160
Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2020, 16:44
Lokalizacja: Milanówek

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: jarekvolvo » wtorek, 4 maja 2021, 10:01

:) Może nie tyle z czytania prasy, a pobierania nauki w kierunku budowa i eksploatacja pojazdów samochodowych ;) O ile nie martwiłbym sie o oś skrętną opartą o pakiet wykonany np z płaskowników z odpowiedniej stali, o tyle w osi z "gumami" może być nieco inaczej . Tłumienia tu nie ma, wszystkie "szwajcarskie" - jak zauważył Espace - nierówności przenoszą sie bezpośrednio na gumowe wałki.. . Fakt, szybkości nie są wielkie - może te siły szkody nie robią - ale własnie o to zapytałem :) :) :)
Życzmy sobie miłego dnia !

Awatar użytkownika
Murano
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 7010
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: Murano » wtorek, 4 maja 2021, 10:12

No to odpowiedzi wprost chyba nie uzyskasz. Nie znam nikogo, kto by to badał dla osi skrętnych.
Warto jednak pamiętać, że Niewiadówki wychodziły na przełomie lat na 3 typach felg (mówię o modelu n126 we wszystkich odmianach). Skoro producent na tą samą oś montował różne piasty i rozmiary felg więc nie ma to raczej większego wpływu na eksploatację i bezpieczeństwo. 40 letnie ośki dalej działające to standard więc nie ma czego się obawiać.

Awatar użytkownika
Miron EZD
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2056
Rejestracja: poniedziałek, 18 wrz 2017, 21:41
Lokalizacja: Zduńska Wola

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: Miron EZD » wtorek, 4 maja 2021, 14:46

Im większe koło, tym wyżej przyczepę podbija kiedy odpadnie, zwłaszcza na rondach. :lol: :mrgreen:

Samoogon

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: Samoogon » wtorek, 4 maja 2021, 15:22

Matkę oszukasz, ojca oszukasz, ale fizyki nie oszukasz :lol: :lol: :lol:

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: TomekN126N » środa, 5 maja 2021, 05:10

Tak myślę, że zmiana kół z 12-tek na 13-tki nie ma tu dla trwałości zawieszenia aż tak dużego znaczenia, jak profil i twardość opony. Ośki Niewiadowa są pancerne, jak pisze Murano. Jednak jeśli opona będzie zbyt niska, to twardsza i przyczepa będzie skakać na nierównościach. Wiele było tu pisane i moim zdaniem idealna pod tym kątem, jak i pod kątem ET jest opona 165/80/13, czyli felga 13-tka. Można kupić wzmocnione płótnem na bokach (chyba oznaczenie XL). Wyższa opona tzw. balon, lepiej wybiera nierówności i przyczepa lepiej się prowadzi, a to raczej pomaga zawieszeniu.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
misha22
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 794
Rejestracja: niedziela, 6 mar 2016, 17:17
Lokalizacja: Srodkowe Mazowsze

Re: Większe = cięższe koła.. ?

Postautor: misha22 » czwartek, 6 maja 2021, 22:21

jarekvolvo pisze:Koło i wahacz wchodzą w skład masy nieresorowanej - im ona wyższa, tym większe siły działają na układ zawieszenia...

Popieram przedmówcę, im bardziej rozpędzimy wstrząsem coś ciężkiego (koło+bęben, itp.) tym większą siłą uderzy to w zawieszenie. Dotyczy w najmniejszym stopniu aut, ale trzeba brać to pod uwagę bo 80km/h mało kto jedzie obecnie..:)
De Reu 1968, prawie jak zapiekanka
601 Limuzyna
1.9 SDI caddyilac


Wróć do „Podwozie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości