Opelacja kampervan.

A po Niewiadówce...
Awatar użytkownika
mannt
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1047
Rejestracja: środa, 12 maja 2010, 18:48
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: mannt » środa, 27 mar 2024, 22:59

Nie. Wystarczy kupić "prawdziwą" baterię a nie składaka robionego przez pana Janka w komórce. Te baterie są całkowicie bezobsługowe. Jeśli markowa bateria z BMS jest w aucie i jest mróz to poprostu się ona nie ładuje ale daje energię na odbiorniki. Jeśli zrobi się ciepło wówczas z automatu zacznie ładować. Mało tego daje pełną moc bez względu czy jest naładowana na 100% czy ma 5% naładowania. Kolejny plus to prędkość ładowania. Średnio większość baterii potrafi przyjąć 80-100A więc jeśli masz taką ładowarkę, lub regulator MPPT który jest w stanie dać taki amperaż to Lifepo4 wciągnie wszystko. A zwykła bateria żeby jej nie szkodzić to max 10A. Więc jeśli słońce mocne a świeci krótko to i tak z paneli naładujesz szybciej Lifepo4 niż tradycyjną baterię, bądź na krótkich trasach z alternatora jest w stanie przyjąć więcej prądu. Jak by na to nie patrzeć wg mnie nie ma lepszej baterii na chwilę obecną niż Lifepo4. Żywotność, waga, szybkość lądowania, odporność na rozładowanie ( nawet jak zostawisz pustą baterię to nic jej nie będzie. Jak zostawisz niedoladowny inny aku to padnie )

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5803
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: kooba » czwartek, 28 mar 2024, 08:52

To zmienia postać rzeczy. Prędkość ładowania mnie nie przekonuje bo z panela 180W to za wiele nie wyciągnę. Ale pojemność, waga, możliwość rozładowania, etc. to są zalety.
Będę myślał :)

Awatar użytkownika
mannt
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1047
Rejestracja: środa, 12 maja 2010, 18:48
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: mannt » czwartek, 28 mar 2024, 09:38

Teraz nie przekonuje ale kampera może zmienisz, baterie wyjmiesz, kupisz nowszy i może będzie większy panel, lub miejsce na niego. To temat rozwojowy, sam wiesz, że ta choroba jest nie uleczalną.

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5803
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: kooba » czwartek, 28 mar 2024, 13:01

Tak, tak. Chodzenie po bagnach wciąga :lol:

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » środa, 3 kwie 2024, 15:22

Aleście się rozpisali. Fajnie! Przynajmniej się czegoś znowu dowiedziałem.
Podczas wyjazdu testowałem nowe panele i regulator. Są nowe screeny z aplikacji Victrona:
Screenshot_20240403-134051.png

Zresetowałem wskazania i wyłączyłem wyjście LOAD, pod które i tak nic nie jest podpięte a pokazywało zużycie na poziomie 40Wh. Możliwe, że jak Maciek przewidywał, akumulator lekko niedomaga, bo napięcie spadło w poniedziałek do 11,81V, albo, co również jest prawdopodobne, było to spowodowane tym, że w nocy (chyba), padła pompka od chinbasto (nowa już jedzie) i funkcja autostartu próbowała kilkukrotnie je znowu uruchomić. Co za tym idzie, pobór prądu był dość wysoki więc troszkę akumulatora wydoiło. Jednak mimo piasku znad Sahary, panele ładowały dość ładnie i wróciło napięcie powyżej 12V. Wiem, 12.3 to też nie jest ideał. W każdym bądź razie więcej ładuje niż zużywam. Przynajmniej na razie. Chociaż jak już pisałem zimą też nie brakło prądu. Natomiast i tak idę w kierunku LiFePo4 i to się nie zmieni. To znaczy zmieni się akumulator i to chyba jednak niedługo.
Cieszę się, że wypowiedzieli się Marcin (mannt) i Damian (desperos). Dzięki nim temat LiFePo4 troszkę bardziej mi się rozjaśnił.
mannt pisze: krótkich trasach z alternatora jest w stanie przyjąć więcej prądu.
A tutaj mam jeszcze małą zagwozdkę. Gdybyś mógł mi Marcinie wyjaśnić różnicę pomiędzy ładowarką, np. Orion-Tr Smart 12/12V 18A DC-DC, a Konwerter DC-DC Orion-Tr 12/12V-18A, ponieważ nigdzie nie mogę znaleźć dokładnych informacji. Teoretycznie można by tych urządzeń używać zamiennie, bo nawet widziałem konwerter na schemacie z alternatorem, ale raczej zalecają ładowarkę do takich celów. O co kaman?
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » niedziela, 14 kwie 2024, 17:53

Post pod postem, bo nikt się nie odezwał. Kolejna aktualizacja tematu. Po pierwsze, jak pisałem:
oko pisze:i tak idę w kierunku LiFePo4 i to się nie zmieni.

Szedłem, szedłem i doszedłem do LiFePo4. Postanowiłem przetestować zbierający dobre opinie akumulator LANPWR.

IMG_20240411_162103_605.jpg

"Tylko" 100Ah, ale według testów i opinii z internetu, powinien mieć realnie ok 105Ah. Zobaczymy. Za jakiś czas dojdzie jeszcze ładowarka DC-DC z Victrona, żeby ładować go w czasie jazdy. Montaż akumulatora chyba w przyszłym tygodniu, bo powiążę tę operację z porządkowaniem elektryki.
W końcu udało mi się położyć taras na dachu,

IMG_20240413_165649_440.jpg
IMG_20240413_165710_649.jpg

Taras umożliwi dostęp do paneli, bez konieczności chodzenia bezpośrednio po dachu. Jeszcze wykończenia i będzie gotowy.
Drugim nowym elementem są trapy piaskowe, które wylądowały przy tarasie.

IMG_20240412_180659_566.jpg
IMG_20240412_180707_244.jpg

Kupiłem, bo raz by się już przydały a nie było ich pod ręką. Jak mawiała moja babcia: lepiej nosić niż się prosić :lol:
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 4185
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: tomcat » poniedziałek, 15 kwie 2024, 07:32

Damian, zaraz prawdziwą wyprawówkę z niego zrobisz ;)

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » poniedziałek, 15 kwie 2024, 15:22

tomcat pisze:Damian, zaraz prawdziwą wyprawówkę z niego zrobisz ;)

W pewnym sensie to jest wyprawówka. ;) Z tym, że nie można tego mylić z przeprawówką, bo tym to auto nigdy nie będzie. Brak 4x4 wyklucza go z tego grona. Natomiast spokojnie można go nazwać autem wyprawowym , bo jak można przeczytać w necie: "wyprawówki to samochody służące do turystyki, wypraw dalszych i bliższych". I tu się myślę, doskonale wpisujemy. A co do wyposażenia, to mam to co jest potrzebne, albo było potrzebne, a akurat nie miałem. No to teraz będzie, w razie W.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 4185
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: tomcat » poniedziałek, 15 kwie 2024, 20:16

A widzisz; myślałem, że pod wyprawówki zalicza się głównie 4x4 :?
Człowiek całe życie się uczy... :ugeek:

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » sobota, 27 kwie 2024, 16:23

Ostatni tydzień spędziłem na L4, ale tak mnie sponiewierało, że dopiero dzisiaj mogłem coś podziałać. Wyjazd na majówkę dopiero w środę niestety, więc postanowiłem troszkę ogarnąć elektrykę w aucie. Co prawda dalej "elektryk płakał jak montował", ale jest lepiej niż było. Cała robota polegała głównie na skróceniu przewodów, montażu bezpieczników jako odłączników panelu oraz na podłączeniu nowego akumulatora. Dodatkowo, wyleciał z auta niepotrzebny już separator ładowania akumulatora hotelowego, który zostanie zastąpiony ładowarką DC-DC z Victrona. Ponieważ mój nowy magazyn prądu nie ma grzałek, dołożyłem dodatkowo Victron Smart Battery Sense, do monitorowania temperatury akumulatora. Odcięcie ładowania ustawiłem na 5*C.
Tak było:
IMG_20240427_103135_318.jpg

Tak jest w tej chwili:
IMG_20240427_125753_579.jpg

Różnica może niewielka, ale jakoś przejrzyście się zrobiło.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
CornBlumenBlau
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 4421
Rejestracja: niedziela, 9 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Siradiensis

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: CornBlumenBlau » czwartek, 13 mar 2025, 10:23

A dlaczego Damianie nie podłączyłeś wyjść obciążenia pod Victrona, tylko bezpośrednio z akumulatora?

Mam pewną zagwozdkę. Z tego co można doczytać na necie, najlepszy zakres pracy dla LiFePo4, wydłużający jego ilość cykli życia to praca pomiędzy 20-80% naładowania. Podczas wyjazdu ok, używamy prądu, solar doładowuje i wszystko gra. Co natomiast w sytuacji gdy nasz pojazd stoi kilka tygodni nieużywany? Akumulator załadowany w 100% i Victron wraz z elektrownią na dachu cały czas pilnuje aby te 100% było. Wg mnie to bez sensu, na czas nieużywania dobrze byłoby aby LiFePo4 pozostał w naładowany do tych max 80%.
Są jakieś specjalne nastawy w regulatorze Victron 100/20 o których nie wiem? Czy służy do tego ten wyłącznik/bezpiecznik na kablach do PV?
Pytam tych którzy z takich sprzétów już korzystają, bo właśnie taki regulator zakupiłem wraz z 140Ah LiFePo4 Redodo i jestem na chwilę przed montażem.
Niewiadówkodystansonoce
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 09 / 0982 km

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5803
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: kooba » czwartek, 13 mar 2025, 12:26

Możesz się bawić w przestawianie victrona jak wiesz, że prztczepa będzie dłużej stała. W ustawieniach akumulatora możesz tworzyć własne nastawy. Potem tylko wybierasz z listy np. "Wyjaz" albo "Postój". Musisz tylko ogarnąć jakie jest napięcie akumulatora w okolicy 80% pojemności.
Screenshot_20250313_115208.jpg

Tylko jeszcze musisz jakoś ogarnąć żeby pod koniec wyjazdu akumulator miał poniżej 80%

Ja osobiście uważam, że ta zabawa jest trochę bez sensu. Biorąc pod uwagę ilość cykli ładowania takiego akumulatora + użytkowanie prztczepy to w zależności od wieku użytkownika w momencie zakupu albo nie dożyje on końca akumulatora albo będzie potrzebował za 30 lat kupić drugi.
Ja rozumiem jaka jest teoria, ale czasem należy zderzyć to z praktyką i zastanowić się nad sensownością walki.

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » czwartek, 13 mar 2025, 20:35

CornBlumenBlau pisze:A dlaczego Damianie nie podłączyłeś wyjść obciążenia pod Victrona, tylko bezpośrednio z akumulatora?
Powiem Ci szczerze, że w ogóle się nad tym nie zastanawiałem. Tak samo miałem podłączone z poprzednim akumulatorem i regulatorem. A poza tym, tak jak Kuba napisał, przy ilości cykli LiFePo4 nie ma to znaczenia.
CornBlumenBlau pisze:Czy służy do tego ten wyłącznik/bezpiecznik na kablach do PV?
Nie, to po prostu odłącznik paneli.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2619
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: stachu_gda » sobota, 15 mar 2025, 21:36

Damian widzę że masz czujnik temperatury dokładany - domyślam się że po to żeby na mrozie nie ładował? Sprawdza się to?

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » sobota, 15 mar 2025, 22:41

stachu_gda pisze:Damian widzę że masz czujnik temperatury dokładany - domyślam się że po to żeby na mrozie nie ładował? Sprawdza się to?

Zgadza się. Regulator ma opcję wyłączenia ładowania przy określonej temperaturze, ale skądś tę temperaturę musi czytać. Działa jak trzeba. Ja mam chyba na +1 ustawione przerwanie ładowania.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93


Wróć do „... i nie tylko (niewiadówka)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość