Nowe przepisy o przyczepkach ....

czyli wszystko to, co nie pasuje do powyższych ...
Awatar użytkownika
Paczek
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 4543
Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2009, 21:23
Lokalizacja: Opoczno

Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: Paczek » sobota, 17 sie 2013, 23:26

Czytam i czytam i do końca nie rozumiem , czy mogę swoim autkiem ciągną naszą przyczekę czy już nie ( chodzi o nowe brednie nt. hamulca ....)

http://www.auto-swiat.pl/1-nowe-zasady- ... a-przyczep

http://www.slaska.policja.gov.pl/inform ... e-pytania/

http://prawko-torun.pl/przyczepy-jakie- ... rawa-jazdy

Awatar użytkownika
kogut
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 205
Rejestracja: sobota, 27 lip 2013, 23:20
Lokalizacja: Sochaczew

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: kogut » niedziela, 18 sie 2013, 07:49

Jeżeli posiadasz auto które waży powiedzmy 3400kg to i tak możesz ciągnąć przyczepę "lekką" która nie przekroczy DCM (przyczepy) 750 kg
Czyli twój zestaw może ważyć 4650kg, przy prowadzeniu pojazdy kat. B
(ten przepis bardziej dotyczy busów osobowych)

A przepis który mówi o DMC zestawu 3,5T, tyczy się jeżeli masz przyczepę ciężką (koniecznie z hamulcem)
Wtedy łączna suma ciężaru nie może przekroczyć 3,5T (łącznie)
Było N126N - :)
Jest Hobby 420 -;D

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: TomekN126N » niedziela, 18 sie 2013, 12:59



Cytat z linku:
"Jaką przyczepę uciągnie?
Wydawałoby się, że to proste: by sprawdzić, jaką przyczepę możemy ciągnąć naszym samochodem, zaglądamy do dowodu rejestracyjnego auta i wszystko staje się jasne. W rubryce Q1 podana jest maksymalna masa przyczepy hamowanej, a w polu Q2 – dopuszczalna masa przyczepy niehamowanej. Niestety, to byłoby za proste! Otóż hamulec najazdowy przyczepy nie spełnia, według polskich przepisów, definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. A tymczasem przyczepy, jakie możemy holować autem osobowym bądź furgonem, wyposażane są tylko w hamulec najazdowy!

W tym przypadku stosowne rozporządzenie mówi, że stosunek masy (dmc) pojazdu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1. A zatem: bierzemy dopuszczalną masę całkowitą pojazdu (w naszym przypadku 2150 kg z pozycji F1 w dowodzie rejestracyjnym), dzielimy ją przez 1,33 i otrzymujemy wynik, w naszym przypadku: 1616 kg. To maksymalna masa przyczepy z hamulcem najazdowym, jaką możemy ciągnąć tym samochodem. Jeśli dmc przyczepy wynosi do 1350 kg (dmc zestawu wyniesie wówczas 3500 kg), wystarczy nam kategoria B, jeśli więcej – potrzebne będzie dodatkowe uprawnienie B96"

No i będzie dyskusja. O ile o tym,że mając auto o DMC 3500kg, można podczepić cepkę do 750kg wiedziałem, o tyle ten współczynnik masy cepki z hamulcem mi się coś nie zgadza. Wg tego, co piszą trzeba wziąć DMC holownika z pkt F1 w dowodzie i podzielić przez 1,33, to wyjedzie max masa przyczepy z hamulcem, możliwej do podczepienia, tak?
No to już: mój asterix DMC 1475 : 1,33 = 1109kg cepka z hamulcem. To zajefajnie, tylko w takim razie, co z przepisem,że cepka nie może przekraczać masy własnej holownika - w moim przypadku 985kg??? Unieważniony???
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: stico80 » niedziela, 18 sie 2013, 14:02

Bo to wszystko po to, żebyśmy przesiedli się na pendolino które nie będzie mogło i tak jeździć po naszych torach.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Awatar użytkownika
KONZIO
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 406
Rejestracja: wtorek, 19 sty 2010, 08:39
Lokalizacja: jest gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie, Świat w którym baśń ta dzieje się...

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: KONZIO » niedziela, 18 sie 2013, 19:50

Panowie ja nie wiem ja u Was, ale ja podniecony, bo znowu przepisy zmienili - zasiadłem z kalkulatorem w dłoni i liczę...

Dane z mojego dowodu (samochodu) Forda:
pozycja:
- F2 - DMC pojazdu 1595kg;
- 01 - max masa przyczepy 1200kg/575kg,
- G - masa własna 1156kg;
a więc liczę wg wytycznych Auto Świata
1595kg/ 1,33 = 1199,2481203..... czyli w mikroskopijnym zaokrągleniu te 1200kg...

Lanos
- F2 - DMC pojazdu 1595kg - tak samo jak ford;
- 01 - max masa przyczepy 900kg/480kg,
- G - masa własna 1062kg;
liczę więc
1595kg/ 1,33 = 1199,2481203..... 1200-900kg wg papierów, to gdzie te 300kg się podziało?!
Jak to jest obliczane i jakie są wytyczne wydających atesty i inne, ja nie wiem, ja wiem, że to nie na mój łeb jest.
Wiem tylko jedno, że tylko w przypadku lanosa zgadzają się wagi,ponieważ masa własna jest większa niż dmc możliwej przyczepy 1062kg / 900kg, bo ford wg. doków, może ciągnąć cięższą od siebie przyczepę 1156kg / 1200kg...
ad

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: kooba » niedziela, 18 sie 2013, 20:09

O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (hamulec najazdowy nie spełnia tej definicji)

Moim zdaniem to jakaś bujda. Gdyby tak było to pierwszy lepszy gliniarz kazałby zostawiać na poboczu każdą lawetę.
...Otóż według polskich przepisów hamulec najazdowy nie spełnia definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy...

A co przepraszam, żeby zaczął działać to muszę małżonkę posadzić na dyszlu i kazać ciągnąć za rączkę jak się stop zapala i puszczać jak gaśnie :) Jest uruchamiany z pozycji kierowcy poprzez nacisk na zaczep wywołany hamowaniem samochodu uruchomionym z pozycji kierowcy poprzez wciśnięcie pedału hamulca. O!

ireneuszb
Posty: 45
Rejestracja: niedziela, 29 maja 2011, 21:59
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: ireneuszb » niedziela, 18 sie 2013, 21:34

http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa tutaj jest tabela (przelicznik)co i czym można ciągnąć

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: kooba » poniedziałek, 19 sie 2013, 07:47

ireneuszb pisze:http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa
tutaj jest tabela (przelicznik)co i czym można ciągnąć


Ta szkoła jazdy podaje sensowne informacje, czyli powyżej 750kg przyczepa ma mieć najazd.
A tak przy okazji, jak bym miał dorabiać kod 96 to wolałbym zrobić kurs i zdawać B+E. Egzamin jest ten sam, więc po co się ograniczać.

Awatar użytkownika
Przasnik
Posty: 44
Rejestracja: czwartek, 27 wrz 2012, 01:19

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: Przasnik » poniedziałek, 19 sie 2013, 16:39

Cześć. Na innym forum przeczytałem, że od stycznia wejdą przepisy mówiące, że przy przyczepce powyżej 750 kg obligatoryjnie będzie wymagane prawko E. Podobno też w przyczepce powinien być dodatkowy trójkąt na wypadek awarii.

Awatar użytkownika
KONZIO
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 406
Rejestracja: wtorek, 19 sty 2010, 08:39
Lokalizacja: jest gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie, Świat w którym baśń ta dzieje się...

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: KONZIO » poniedziałek, 19 sie 2013, 17:22

Ale to muszą zmienić chyba przepisy w całej Unii, bo jak mnię pamięć nie myli to odkąd weszliśmy do tej formacji, przepisy musimy mieć chyba dostosowane do reszty.
O ile również pamiętam to właśnie ze względu na dostosowanie Polskich przepisów do przepisów UE powstał ten kruczek dot. dopuszczalnej masy 4250kg.
Jeżeli czytałeś to na k...pl to tam od dawna już powstawało i powstaje dużo odłamów i interesująco-przerażających interpretacji prawa...
Jeśli zaś chodzi o trójkąt to jest to możliwe, o ile dobrze kojarzę to chyba w Austrii wymagane jest w przypadku awarii pojazdu holującego ustawienie dwóch trójkątów ostrzegawczych 1-samochód, 2-przyczepa, ma to zdaje się dawać znać, że "zawali droga" do ominięcia, jest długa.
To tak, jak obowiązkowe trójkąty na tyle przyczepki.
ad

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: kooba » poniedziałek, 19 sie 2013, 17:54

KONZIO pisze:Ale to muszą zmienić chyba przepisy w całej Unii

No nie koniecznie, jak jesteś w UE to nie mażesz mieś luźniejszych przepisów niż Unijne, ale ostrzejsze to proszę bardzo.
KONZIO pisze:Jeśli zaś chodzi o trójkąt to jest to możliwe, o ile dobrze kojarzę to chyba w Austrii wymagane jest w przypadku awarii pojazdu holującego ustawienie dwóch trójkątów ostrzegawczych 1-samochód, 2-przyczepa, ma to zdaje się dawać znać, że "zawali droga" do ominięcia, jest długa.

Nie wiem jak tam w Austrii, ale u nas trójkąt w przyczepie jest obowiązkowy już od dawna.
Np. Łapiesz kapcia w przyczepie (nie masz zapasu), więc zostawiasz cepkę na poboczu, rozstawiasz trójkąt, koło do bagażnika i do wulkanizacji. A w drodze do wulkanizacji łapiesz kapcia w samochodzie. Jak byś miał jeden trójkąt to nie masz czego rozstawić na czas zmiany koła w aucie. I dlatego jak ciągniesz przyczepę to masz mieć dwa trójkąty.

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: stico80 » poniedziałek, 19 sie 2013, 18:51

Tak na marginesie ( oto reszta historii Kooby : cudem zdobywasz gdzieś koło do holownika, wymieniasz i teraz dalej gnasz do wulkanizacji, naprawiasz to koło do przyczepki, wsadzasz je do samochodu i gazu do pozostawionej przyczepki. Przyjeżdżasz na miejsce a tu ani przyczepki ani trójkąta :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ) Nie mogłem się powstrzymać, wybaczcie.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Awatar użytkownika
b.b tulipan
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1086
Rejestracja: piątek, 29 lut 2008, 15:13
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: b.b tulipan » poniedziałek, 19 sie 2013, 19:11

[/quote]
Nie wiem jak tam w Austrii, ale u nas trójkąt w przyczepie jest obowiązkowy już od dawna.
Np. Łapiesz kapcia w przyczepie (nie masz zapasu), więc zostawiasz cepkę na poboczu, rozstawiasz trójkąt, koło do bagażnika i do wulkanizacji. A w drodze do wulkanizacji łapiesz kapcia w samochodzie. Jak byś miał jeden trójkąt to nie masz czego rozstawić na czas zmiany koła w aucie. I dlatego jak ciągniesz przyczepę to masz mieć dwa trójkąty.[/quote]

Tak jak mówisz [piszesz] ten przepis obowiązuje od dawna. Przekonałem się o tym na własnej skórze . Przebite koło na przyczepce a w drodze po koło awaria pojazdu [czytaj Nysy :lol: ]
Dodam tylko że na autostradzie winny być chyba po dwa trójkąty na pojazd.[należy zajrzeć do przepisu o awarii na autostradzie]
ps. a to dlaczego Fani Niewiadówek rozprawiają o kat.prawa do ciągnięcia. toć one lecą za pojazdem. :lol: :lol:
Najlepiej to nic nie robić a potem odpocząć.
Nie A4, nie L4 tylko T4

Awatar użytkownika
KONZIO
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 406
Rejestracja: wtorek, 19 sty 2010, 08:39
Lokalizacja: jest gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie, Świat w którym baśń ta dzieje się...

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: KONZIO » wtorek, 20 sie 2013, 07:48

Na wstępnie zacznę od tego, że nie celem mym jest zrobienie dymu, ale zaintrygowało mnie to i mam prośbę do kolegów twierdzących, bo ja szukam i szukam np. tutaj http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-03-32-262" i nijak znaleźć nie mogę.
Gdzie więc w ustawie o ruchu drogowym (POLSKIEJ) lub kodeksie drogowym napisane jest, że trójkąt (OSTRZEGAWCZY) jest obowiązkowym wyposażeniem przyczepy?
Tu naprawdę nie chodzi o robienie szumu z niczego, bo ja również ten trójkąt w przyczepie mam, a nawet jeśli bym go nie miał to 2 dychy pewnie bym odżałował, ale tak z ciekawości jaki paragraf to reguluje?

Chyba że ktoś interpretuje, że skoro nie dotyczy tylko motocykla to...
Rozdział 2 (wyposażenie), paragraf 11 podpunkt. 13
" w trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu; przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego;" to dotyczy przyczepy, ale w ustawie znajduje się to w dziale "POJAZD SAMOCHODOWY"- a przyczepa nim jak mnie pamięć nie myli - nie jest.

To może skoro jesteśmy przy przepisach po dyskutujemy o tym.
Rozdział itd.. tak jak wyżej, ciekawe jak interpretować trzeba było by (bo nadal pozostajemy w dziel POJAZD SAMOCHODOWY) i stosować w przypadku przyczepy podpunkt 12
"w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby nieuprawnione;".
Kłódeczka albo zameczek na zaczepie wystarczy, czy może opuszczone same łapki (podpory).
Jak w przypadku przyczepy kempingowej w ogóle interpretować słowo, "jej/jego użycie"?
Może tu chodzi o to, że ktoś wejdzie do niej i se herbatki zrobi i posiedzi w fotelu, a nie o to że z nią na wczasy "smryknie" bez naszej wiedzy?!

Z góry dziękuję.

A tylko proszę nie odsyłajcie mnie do dywagacji nad tym tematem na k...pl, bo tam i owszem rozpisano się nad obowiązkowym wyposażeniem przyczepy na xxx stron, ale to jest takie "jedna baba, drugiej babie, wsadziła w trala grabie".
Bardzo bym chciał przeczytać to w publikacji urzędowej.
ad

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Nowe przepisy o przyczepkach ....

Postautor: kooba » wtorek, 20 sie 2013, 08:56

KONZIO pisze:Chyba że ktoś interpretuje, że skoro nie dotyczy tylko motocykla to...
Rozdział 2 (wyposażenie), paragraf 11 podpunkt. 13
" w trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu; przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego;" to dotyczy przyczepy, ale w ustawie znajduje się to w dziale "POJAZD SAMOCHODOWY"- a przyczepa nim jak mnie pamięć nie myli - nie jest.

No i sam sobie odpowiedziałeś na pytanie :)
A dział nazywa się "Dział III
Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem", więc owszem przyczepa pojazdem samochodowym nie jest, ale dział dotyczy również przyczep.
Z powyższego wynika, że faktycznie należało by się zastanowić nad punktem 12. Mam nadzieję, że zamek w drzwiach (zabezpiecza przed zrobieniem herbatki) i zamek w zaczepie (zabezpiecza przed bezprawnym podpięciem do auta) w pełni spełniają wymogi tegoż punktu.


Wróć do „Pozostałe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 24 gości