
Panele słoneczne - poradniczek ;)
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
I wszystko jasne,jednak będę zamawiał sprawdzony i polecony MPPT. Dzięki za odpowiedz 

2021 rok 640 km i 7 nocek 
2022 rok 4890 km i 35 nocek
2023 rok 3450 km i 38 nocek
2024 rok 1150 km i 7 nocek

2022 rok 4890 km i 35 nocek

2023 rok 3450 km i 38 nocek

2024 rok 1150 km i 7 nocek

Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Witam. Jeśli nie używam przyczepki dwa-trzy tygodnie rozpinać instalacje solarną od aku? Czy zaufać regulatorowi?
N126a - sprzedana
Jest teraz N126N
+ Ford Transit 85T260
Rok 2019 km. nie liczę, a nocki to; 1+3+1+1+1+5+3+1+3+4+3+2+5+2+4+4+2+2+2+3+3+3+2+2+1+1-28.12.2019 i to koniec /
Rok 2020 14.02. 1+2+5+5+2+3+4+2+1+3+2+3+2+2+3
Jest teraz N126N

Rok 2019 km. nie liczę, a nocki to; 1+3+1+1+1+5+3+1+3+4+3+2+5+2+4+4+2+2+2+3+3+3+2+2+1+1-28.12.2019 i to koniec /

Rok 2020 14.02. 1+2+5+5+2+3+4+2+1+3+2+3+2+2+3
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Ja odłączam i wyciągam aku tylko po sezonie. Nie słyszałem o tym żeby się coś stało komukolwiek. Sam osobiście przypadkiem w zeszłym roku uszkodziłem regulator i nic się nie działo, bo po prosty regulator nie ładował aku, a regulator nie dawał napięcia na odbiorniki. Poza tym chyba lepiej żeby aku był cały czas doładowywany niż ma się rozładować. A po trzecie żeby odłączyć aku najpierw trzeba odłączyć panel od regulatora, bo inaczej można go uszkodzić. U mnie właśnie tak się stało.
Fiat Burstner 535-2 2.8 idTD , wcześniej: Knaus Sport 400 LK , Adria Unica 5204 , Chateau Cantara 908 i N126n
- Tarapukuara
- Fanklubowicz
- Posty: 549
- Rejestracja: wtorek, 24 mar 2009, 18:57
- Lokalizacja: Radom
- Kontaktowanie:
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Ja swój zostawiam na zimę tylko pomarańczowym guziczkiem odłączam instalację, żeby mi jakiś zapomniany wzmacniacz antenowy prądu nie zjadał.
Bartek bartekatsp5brhkreukrorg 609-220-575 frotka a sport+126e
https://pomagam.pl/fundacjadlamartyny
http://www.ledats.pl żarówki led i panele słoneczne- załatwię spory rabat
http://sp5brh.eu.org
https://pomagam.pl/fundacjadlamartyny
http://www.ledats.pl żarówki led i panele słoneczne- załatwię spory rabat

http://sp5brh.eu.org
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Oki.
- Załączniki
-
- 0elvis.gif (1012 Bajtów) Przejrzano 12555 razy
N126a - sprzedana
Jest teraz N126N
+ Ford Transit 85T260
Rok 2019 km. nie liczę, a nocki to; 1+3+1+1+1+5+3+1+3+4+3+2+5+2+4+4+2+2+2+3+3+3+2+2+1+1-28.12.2019 i to koniec /
Rok 2020 14.02. 1+2+5+5+2+3+4+2+1+3+2+3+2+2+3
Jest teraz N126N

Rok 2019 km. nie liczę, a nocki to; 1+3+1+1+1+5+3+1+3+4+3+2+5+2+4+4+2+2+2+3+3+3+2+2+1+1-28.12.2019 i to koniec /

Rok 2020 14.02. 1+2+5+5+2+3+4+2+1+3+2+3+2+2+3
- stachu_gda
- Fanklubowicz
- Posty: 2619
- Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
- Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Tarapukuara pisze:Ja swój zostawiam na zimę tylko pomarańczowym guziczkiem odłączam instalację, żeby mi jakiś zapomniany wzmacniacz antenowy prądu nie zjadał.
A czy duże mrozy jakie zwykle pojawiają się w zimie na kilka dni, nie zaszkodzą akumulatorowi? W aucie nie szkodzą, ale autem co dzień jeżdżę.
- CornBlumenBlau
- Fanklubowicz
- Posty: 4423
- Rejestracja: niedziela, 9 gru 2012, 16:44
- Lokalizacja: Siradiensis
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Jeżeli przyczepa nie stoi w zacienionym miejscu np pod wiatą, lub przykryta pokrowcem, a na dachu ma solar, to z pewnością da on sobie radę z uzupełnieniem strat wynikłych z samorozładowania się akumulatora w niskich temperaturach.
Jak przyczepa nie posiada panela lub stoi w ciemnym miejscu lepiej oszczędzić akumulatorowi zimowych chłodów przez kilka miesięcy.
Jak przyczepa nie posiada panela lub stoi w ciemnym miejscu lepiej oszczędzić akumulatorowi zimowych chłodów przez kilka miesięcy.
Niewiadówkodystansonoce
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 14 / 1062 km
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 14 / 1062 km
- ruciak76
- Fanklubowicz
- Posty: 1697
- Rejestracja: niedziela, 1 cze 2008, 09:08
- Lokalizacja: EZG / Bratoszewice, gm. Stryków, woj. łódzkie
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Powoli dorastam do solarka i tak czytam i czytam wątek ale nie znalazłem na nurtujący mnie temat informacji.
Chodzi o to że zakładając bardzo pochmurny okres, gdyby solar nie dawał rady naładować aku, a miałbym w zasięgu 230v i prostownik (zawsze w przyczepie mam mikroprocesorowy 4A do AGM) i chciał bym go wykorzystać, to czy muszę odłączać od regulatora kable solar-regulator, regulator-akumulator czy jest jakiś pstryczek na regulatorze którym mogę rozłączyć solar i bezpiecznie podłączyć na nie zdjęte klemy, krokodylki od prostownika?
I jeszcze jedno pytanko, czy robiąc instalację od solara do regulatora kablami dedykowanymi do tego celu 4mm2, to taki sam kabel daję od regulatora do aku czy tam już może być o trochę mniejszym przekroju i zwykły elektryczny - linka?
Chodzi o to że zakładając bardzo pochmurny okres, gdyby solar nie dawał rady naładować aku, a miałbym w zasięgu 230v i prostownik (zawsze w przyczepie mam mikroprocesorowy 4A do AGM) i chciał bym go wykorzystać, to czy muszę odłączać od regulatora kable solar-regulator, regulator-akumulator czy jest jakiś pstryczek na regulatorze którym mogę rozłączyć solar i bezpiecznie podłączyć na nie zdjęte klemy, krokodylki od prostownika?
I jeszcze jedno pytanko, czy robiąc instalację od solara do regulatora kablami dedykowanymi do tego celu 4mm2, to taki sam kabel daję od regulatora do aku czy tam już może być o trochę mniejszym przekroju i zwykły elektryczny - linka?
Skoda Octavia 3FL 1.6TDI 115KM 250Nm
Skoda Fabia 2, 1.4 MPI 86KM 132Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N

Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N
2025 - 4 nocki 615 km
2024 - 28 nocek, 2932 km
2008-2023 - 294 nocki, 33592 km
Skoda Fabia 2, 1.4 MPI 86KM 132Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N

Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N
2025 - 4 nocki 615 km
2024 - 28 nocek, 2932 km
2008-2023 - 294 nocki, 33592 km
- CornBlumenBlau
- Fanklubowicz
- Posty: 4423
- Rejestracja: niedziela, 9 gru 2012, 16:44
- Lokalizacja: Siradiensis
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Bardzo ciekawy temat poruszasz, kiedyś sam się nad tym zastanawiałem.
Słyszałem, że Vvarrior ładował aku jakimś zasilaczem przez regulator PWM i nic się nie działo.
Teoretycznie po podłaczeniu bezpośrednio na klemy prostownika też nie powinno się nic stać nawet podczas słonecznej pogody, bo po pierwsze prąd z panela za sprawą zabezpieczenia jednokierunkowymi diodami płynie przecież tylko w jedną stronę, ale idźmy dalej.
Teoretycznie ani prostownik, ani regulator nie wiedzą nic o sobie, odczytują tylko aktualne napięcie na słupkach aku i w zależności od tego go ładują odpowiednim prądem.
Przy podłączonym prostowniku z 230v, regulator solara po prostu uzna że aku jest "pełny" i ograniczy ładowanie do minimum, ewentualnie przy słonecznej pogodzie prostownik ograniczy prąd ładowania. Bo przecież zarówno prostownik jak i regulator są w tym przypadku automatycznymi ładowarkami.
Bardziej obawiałbym się konfliktów elektronicznych niż prądowych.
Ale to wszystko piszę tylko tak "na chłopski rozum", niech się madrzejsi wypowiedzą.
Swoją drogą to ciekawe jak ładowane są akumulatory lamp oświetlających drogowe przejścia dla pieszych. W takich systemach często jest panel i generator wiatrowy. Prąd z obu źródeł zapewne i tak płynie do jednego regulatora, który przy słonecznej i wietrznej pogodzie dba o nieprzeladowanie aku.
Od regulatora do aku najlepiej jak kable są najkrótsze. Osobiście mam około 70 cm i dałem ten dedykowany solarny 4mm2.
Słyszałem, że Vvarrior ładował aku jakimś zasilaczem przez regulator PWM i nic się nie działo.
Teoretycznie po podłaczeniu bezpośrednio na klemy prostownika też nie powinno się nic stać nawet podczas słonecznej pogody, bo po pierwsze prąd z panela za sprawą zabezpieczenia jednokierunkowymi diodami płynie przecież tylko w jedną stronę, ale idźmy dalej.
Teoretycznie ani prostownik, ani regulator nie wiedzą nic o sobie, odczytują tylko aktualne napięcie na słupkach aku i w zależności od tego go ładują odpowiednim prądem.
Przy podłączonym prostowniku z 230v, regulator solara po prostu uzna że aku jest "pełny" i ograniczy ładowanie do minimum, ewentualnie przy słonecznej pogodzie prostownik ograniczy prąd ładowania. Bo przecież zarówno prostownik jak i regulator są w tym przypadku automatycznymi ładowarkami.
Bardziej obawiałbym się konfliktów elektronicznych niż prądowych.
Ale to wszystko piszę tylko tak "na chłopski rozum", niech się madrzejsi wypowiedzą.
Swoją drogą to ciekawe jak ładowane są akumulatory lamp oświetlających drogowe przejścia dla pieszych. W takich systemach często jest panel i generator wiatrowy. Prąd z obu źródeł zapewne i tak płynie do jednego regulatora, który przy słonecznej i wietrznej pogodzie dba o nieprzeladowanie aku.
Od regulatora do aku najlepiej jak kable są najkrótsze. Osobiście mam około 70 cm i dałem ten dedykowany solarny 4mm2.
Niewiadówkodystansonoce
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 14 / 1062 km
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 14 / 1062 km
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Ja w Chateau mam kable od regulatora do aku około 1,5-2 metry i też działa. W Adriance będę zmieniał lokalizację akumulatora i kable być może będą jeszcze dłuższe. Tyle, że teraz kupiłem 6 mm2.
Co do samego ładowania aku to wydaje mi się, że nie ma problemu. Z tego co czytałem na k.pl to wydaje mi się, że niektórzy montują prostownik na stałe i właśnie w momencie podpięcia do 230V doładowują akumulator. Ja słaby jestem z elektroniki więc nie biorę odpowiedzialności za swoje słowa
Konrad jeżeli nie masz kina domowego, mikrofalówki, zmywarki itp. to raczej prądu Ci nie braknie. Też kiedyś woziłem prostownik ale już mi przeszło. Ja w Chateau mam solar tylko 75 wat ale nigdy nie miałem potrzeby doładowywać prostownikiem, a tak naprawdę jadę na solarze w 90% przypadków.
Co do samego ładowania aku to wydaje mi się, że nie ma problemu. Z tego co czytałem na k.pl to wydaje mi się, że niektórzy montują prostownik na stałe i właśnie w momencie podpięcia do 230V doładowują akumulator. Ja słaby jestem z elektroniki więc nie biorę odpowiedzialności za swoje słowa

Konrad jeżeli nie masz kina domowego, mikrofalówki, zmywarki itp. to raczej prądu Ci nie braknie. Też kiedyś woziłem prostownik ale już mi przeszło. Ja w Chateau mam solar tylko 75 wat ale nigdy nie miałem potrzeby doładowywać prostownikiem, a tak naprawdę jadę na solarze w 90% przypadków.
Fiat Burstner 535-2 2.8 idTD , wcześniej: Knaus Sport 400 LK , Adria Unica 5204 , Chateau Cantara 908 i N126n
- ruciak76
- Fanklubowicz
- Posty: 1697
- Rejestracja: niedziela, 1 cze 2008, 09:08
- Lokalizacja: EZG / Bratoszewice, gm. Stryków, woj. łódzkie
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Ja obecnie mam wpięty w instalację prostownik mikroprocesorowy bo akumulator mam żelowy i cały czas mam go ustawionego w trybie zimowym (podtrzymanie) że jak podpinam się pod 230V to sam startuje i uzupełnia prąd. Akumulator też wydaje się być w porządku bo w zeszłym roku w Bieszczadach całe dwa tygodnie dałem radę na nim bez doładowywania, a po powrocie akumulator miał jeszcze ponad 12V. Jednak biorąc pod uwagę że w tym sezonie będzie pewnie jeszcze trochę "dziczy" w weekendy gdzie przyczepa może nie będzie wracać z nami do domu, planuję uzupełnić wyposażenie o solar, stąd te moje pytania, czy nadal w sytuacjach kryzysowych będę mógł skorzystać z prostownika bez rozłączania instalacji (kabelków).
Skoda Octavia 3FL 1.6TDI 115KM 250Nm
Skoda Fabia 2, 1.4 MPI 86KM 132Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N

Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N
2025 - 4 nocki 615 km
2024 - 28 nocek, 2932 km
2008-2023 - 294 nocki, 33592 km
Skoda Fabia 2, 1.4 MPI 86KM 132Nm
Kiedyś N132T, teraz N126e i N126N

Wątek remontowy N126e
Wątek remontowy N126N
2025 - 4 nocki 615 km
2024 - 28 nocek, 2932 km
2008-2023 - 294 nocki, 33592 km
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Kurczę, trafiliscie w temat. Rysuje właśnie schemat instalacji przyczepy, tak całościowo.
Zasilacz 12V, aku, solar, 230V i ładowarka aku. Chyba już wszystko mam, ale trzeba to jeszcze ogarnąć, sprawdzić itp będę miał gotowca wstawię do oceny i poprawek, na razie mam swój rysunek któremu do cywilizacji daleko. Musicie wybaczyć
Zasilacz 12V, aku, solar, 230V i ładowarka aku. Chyba już wszystko mam, ale trzeba to jeszcze ogarnąć, sprawdzić itp będę miał gotowca wstawię do oceny i poprawek, na razie mam swój rysunek któremu do cywilizacji daleko. Musicie wybaczyć

Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
ruciak76 pisze:Ja obecnie mam wpięty w instalację prostownik mikroprocesorowy bo akumulator mam żelowy i cały czas mam go ustawionego w trybie zimowym (podtrzymanie) że jak podpinam się pod 230V to sam startuje i uzupełnia prąd. Akumulator też wydaje się być w porządku bo w zeszłym roku w Bieszczadach całe dwa tygodnie dałem radę na nim bez doładowywania, a po powrocie akumulator miał jeszcze ponad 12V. Jednak biorąc pod uwagę że w tym sezonie będzie pewnie jeszcze trochę "dziczy" w weekendy gdzie przyczepa może nie będzie wracać z nami do domu, planuję uzupełnić wyposażenie o solar, stąd te moje pytania, czy nadal w sytuacjach kryzysowych będę mógł skorzystać z prostownika bez rozłączania instalacji (kabelków).
Nie wiem jaki chcesz panel zamontować ale wiem, bo na początku to kontrolowałem często, że przy moim aku 80Ah i solarze 75W chyba nigdy mi się kontrolka na kontrolerze nie paliła inaczej jak na zielono czyli full. Fakt, że ja mam małe zapotrzebowanie, bo u mnie żadnych wodotrysków tylko światło, woda i ładowanie telefonów, aparatów i tabletów ale o prostowniku już dawno zapomniałem. Teraz w Adriance mam 120W elektrownie więc muszę w coś ją doposażyć, bo szkoda tyle prądu produkować nie wykorzystywać

Fiat Burstner 535-2 2.8 idTD , wcześniej: Knaus Sport 400 LK , Adria Unica 5204 , Chateau Cantara 908 i N126n
- popiolekpolska
- Fanklubowicz
- Posty: 472
- Rejestracja: piątek, 1 lip 2016, 00:47
- Lokalizacja: Czeladź
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Po pierwszym sezonie z solarem (150W) stwierdzam że zasilacz 220V-12V jest całkowicie zbędny i przez cały sezon nigdy prądu nie brakło. Przewody do regulatora są solarne, a od regulatora do akumulatora dawałem 6mm2. A akumulator zimuję po naładowaniu w ciepłej piwnicy.
N126e 1983
N126n 1988 -ex
N132L 1984
N126n 1988 -ex
N132L 1984
- Tarapukuara
- Fanklubowicz
- Posty: 549
- Rejestracja: wtorek, 24 mar 2009, 18:57
- Lokalizacja: Radom
- Kontaktowanie:
Re: Panele słoneczne- poradniczek;)
Hej.
Automatyczne źródła prądu ładowania akumulatora bez żadnych ograniczeń można łączyć na klemach akumulatora- nie pogryzą się;) i nie skrzywdzą akumulatora.
Zasilacz z mojego punktu widzenia raczej zbędny a i z przedłużacza zrezygnowałem parę lat temu w Iłkach ( jak Ci się sprawuje Depeche?
).
Automatyczne źródła prądu ładowania akumulatora bez żadnych ograniczeń można łączyć na klemach akumulatora- nie pogryzą się;) i nie skrzywdzą akumulatora.
Zasilacz z mojego punktu widzenia raczej zbędny a i z przedłużacza zrezygnowałem parę lat temu w Iłkach ( jak Ci się sprawuje Depeche?

Bartek bartekatsp5brhkreukrorg 609-220-575 frotka a sport+126e
https://pomagam.pl/fundacjadlamartyny
http://www.ledats.pl żarówki led i panele słoneczne- załatwię spory rabat
http://sp5brh.eu.org
https://pomagam.pl/fundacjadlamartyny
http://www.ledats.pl żarówki led i panele słoneczne- załatwię spory rabat

http://sp5brh.eu.org
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości