Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

czyli wszystko to, co nie pasuje do powyższych ...
Awatar użytkownika
dworek
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1457
Rejestracja: sobota, 30 cze 2012, 18:18
Lokalizacja: Opole

Re: Odp: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: dworek » niedziela, 22 cze 2014, 18:30

kooba pisze:...kamera nie pokaże tego co dzieje się obok auta.


w wyższych modelach Mercedesów można mieć "kamera 360", cztery kamery odbierają odraz a na wyświetlaczu masz widok jakbyś na auto z góry spoglądał, do tego asystent martwego pola -w lusterku wyświetla czerwony trójkącik gdy masz coś w niewidocznej strefie.
bajery niesamowite ale w furach takich jak E, S, ML, GL itd czyli bez 300 tysiaków nie podejdziesz...
To napisałem ja, dworek 8-)

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Odp: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: kooba » niedziela, 22 cze 2014, 23:14

H-D-B pisze:Pomijam fakt że niektóre państwa wymagają dodatkowych lusterek i ściśle przepis określa ich wielkość , rozstaw i takie tam :D

W Polsce przepisy wymagają dodatkowych lusterek jeżeli przyczepa jest szersza od holownika.

Awatar użytkownika
yourij
Posty: 108
Rejestracja: czwartek, 14 lut 2013, 15:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Odp: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: yourij » czwartek, 11 cze 2015, 16:32

kooba pisze:
H-D-B pisze:Pomijam fakt że niektóre państwa wymagają dodatkowych lusterek i ściśle przepis określa ich wielkość , rozstaw i takie tam :D

W Polsce przepisy wymagają dodatkowych lusterek jeżeli przyczepa jest szersza od holownika.

Panowie, czy się coś w przepisach zmieniło czy jak ?
Potrzebuję sprawdzić zapis prawny o którym kolega wyżej wspomniał i... nie widzę. Cały aktualny PDF z PoRD przeglądam i nic.
Ktoś kojarzy, gdzie to stoi zapisane o szerości pojazdu i przyczepy ?
rapid '89 / n250 '79 / n126a '76 / +48 505 230 876

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 10860
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: reflexes » czwartek, 11 cze 2015, 16:57

To jest w rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
paragraf 11. 1 Pojazd samochodowy wyposaża się:
[...]
5d) w lusterka zewnętrzne zapewniające pełną widoczność do tyłu z miejsca kierowcy, na czas przejazdu – w odniesieniu do pojazdu silnikowego ciągnącego przyczepę o szerokości większej niż szerokość pojazdu ciągnącego;

Awatar użytkownika
yourij
Posty: 108
Rejestracja: czwartek, 14 lut 2013, 15:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: yourij » środa, 1 lip 2015, 16:56

no to klops, trochę na granicy jestem. Holownik (VW T3) jest 9,5cm węższy od przyczepki czyli po niecałe 5cm po każdej stronie.
Ale... to jest bez lusterek, które wystają dużo dalej niż te 5cm (lusterka na pałąku).
Przejdzie to czy raczej nie ? Bo tak średnio mi się widzi montowanie dodatkowych skrzydeł po bokach
rapid '89 / n250 '79 / n126a '76 / +48 505 230 876

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: Mobil-Zasada » środa, 1 lip 2015, 20:28

Widzisz co się dzieje na pasie drogowym obok tego którym się poruszasz, czy przyczepa Ci zasłania? Jak uważasz że wszystko widzisz jak powiniejeś to nie montuj. Jak masz zastrzeżenia do widoczności to sam wiesz co masz zrobić :)
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 10860
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: reflexes » środa, 1 lip 2015, 20:57

Ale tu nie chodzi o widzimisie tylko o przepisy. Trafisz na upierdliwego miśka i zapłacisz mandat. Kwestia tylko tego czy szerokość pojazdu mierzy się z lusterkami czy bez i to trzeba wyjaśnić.

Awatar użytkownika
yourij
Posty: 108
Rejestracja: czwartek, 14 lut 2013, 15:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: yourij » środa, 1 lip 2015, 22:47

Mobil-Zasada pisze:Widzisz co się dzieje na pasie drogowym obok tego którym się poruszasz, czy przyczepa Ci zasłania?

Nie sprawdzałem jeszcze, za dwa tygodnie najwcześniej (o ile czas pozwoli) będę miał chwilę na przymiarkę...
Na logikę powinienem widzieć, bo lusterka będą wystawały dalej niż buda przyczepki.... Swoją drogą widać w nich bardzo dużo, łącznie z blachą drzwi kierowcy na dole (sferyczne do bólu).

reflexes pisze:Kwestia tylko tego czy szerokość pojazdu mierzy się z lusterkami czy bez i to trzeba wyjaśnić.

No tylko o to chodzi... na szczęście da się je obrócić o 180 stopni i wtedy minimalnie dalej wystają niż normalnie.
Ale widziałem, że ktoś tu na forum podobnym składem jeździł (T3 z podwyższanym dachem) i nie widziałem dodatkowych lusterek.
rapid '89 / n250 '79 / n126a '76 / +48 505 230 876

chris_666
Posty: 1281
Rejestracja: sobota, 4 wrz 2010, 22:22

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: chris_666 » środa, 1 lip 2015, 22:56

yourij pisze:Ale widziałem, że ktoś tu na forum podobnym składem jeździł (T3 z podwyższanym dachem) i nie widziałem dodatkowych lusterek.


T3 z zapiekanką nie potrzebuje lusterek - wszystko idealnie widać, z eNką już by sie przydały

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: Mobil-Zasada » czwartek, 2 lip 2015, 13:09

reflexes pisze:Ale tu nie chodzi o widzimisie tylko o przepisy. Trafisz na upierdliwego miśka i zapłacisz mandat. Kwestia tylko tego czy szerokość pojazdu mierzy się z lusterkami czy bez i to trzeba wyjaśnić.


Kto Ci karze to wyjaśniać? A jak będziesz ciągnął n250 to też dostaniesz mandat za brak lusterek "bo ciągnie pan przyczepę"? Nie. Znaczące jest tu to, czy lusterka dostarczają dostateczną, tj. PEŁNĄ widoczność tego co się dzieje za pojazdem.

Szerokość pojazdu mierzy się napewno z lusterkami, ponieważ z samej definicji jest to szerokość całego pojazdu. Natomiast w kwestii przepisów znaczący jest paragraf jaki zacytowałeś wcześniej sam. A co za tym idzie, faktyczna widoczność w lusterkach. A to czy ta widoczność jest w fabrycznych lusterkach czy dodatkowych... nie ma znaczenia. Ma być widoczność. :D
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: Mobil-Zasada » czwartek, 2 lip 2015, 13:14

Przepisy u nas, zresztą nie tylko u nas, ale w Polsce jest ogrom takich przepisów które można interpretować dowolnie. Jeżeli spieramy się o każdy centymetr - mamy takie prawo. Jeżeli przyczepa zasłania nam połowę lusterka, to teoretycznie nie jest szersza od pojazdu. Ale widoczność znacznie utrudnia. (wiem, sam tak ciągnąłem). Pytanie najważniejsze - jak oceni to sąd. A tu już nie musi się przychylić do naszej racji tylko do policjanta.

Chyba że myliłem się co do szerokości pojazdu. Ale uważam że powinna być mierzona wraz z lusterkami, ponieważ jest to nieodzowny element pojazdu. Ale tutaj też zapewne mogą być zgrzyty, lub też braki w przepisach.
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 10860
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: reflexes » czwartek, 2 lip 2015, 13:53

Mobil-Zasada zmuszasz mnie do wysiłku. :lol:
Kto Ci karze to wyjaśniać?

Nikt, robię to dla własnego komfortu psychicznego. Nie mam zamiaru później się tłumaczyć, że mi się wydawało.
A jak będziesz ciągnął n250 to też dostaniesz mandat za brak lusterek "bo ciągnie pan przyczepę"? Nie. Znaczące jest tu to, czy lusterka dostarczają dostateczną, tj. PEŁNĄ widoczność tego co się dzieje za pojazdem.

Nie "bo ciągnie pan przyczepę" tylko dlatego, że przepis mówi wyraźnie "w odniesieniu do pojazdu silnikowego ciągnącego przyczepę o szerokości większej niż szerokość pojazdu ciągnącego" wiec przykład z n250 słaby.
Szerokość pojazdu mierzy się napewno z lusterkami, ponieważ z samej definicji jest to szerokość całego pojazdu.

Niestety
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
DZIAŁ II Wymiary, masy i naciski osi pojazdu
§ 2. ust. 2. Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub z innych tworzyw sztucznych. Szerokość nadwozia pojazdu, który przeznaczony jest do przewozu towarów w określonej temperaturze, jeżeli jego ściany boczne wraz z izolacją termiczną mają grubość nie mniejszą niż 45 mm każda, może wynosić do 2,6 m.

jednak bez lusterek i wszelkich innych gadżetów.
Przepisy u nas, zresztą nie tylko u nas, ale w Polsce jest ogrom takich przepisów które można interpretować dowolnie. Jeżeli spieramy się o każdy centymetr - mamy takie prawo. Jeżeli przyczepa zasłania nam połowę lusterka, to teoretycznie nie jest szersza od pojazdu. Ale widoczność znacznie utrudnia. (wiem, sam tak ciągnąłem). Pytanie najważniejsze - jak oceni to sąd. A tu już nie musi się przychylić do naszej racji tylko do policjanta.

Wiele jest u nas przepisów pokręconych ale tu moim zdaniem akurat jest wszystko jasno opisane.

Po pierwsze każdy samochód osobowy ciągnący przyczepę musi mieć dwa lusterka boczne

§ 11. Wyposażenie pojazdu samochodowego
1. Pojazd samochodowy wyposaża się:

5) w lusterka zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu:

a) co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie pojazdu – w odniesieniu do samochodu osobowego i motocykla, z zastrzeżeniem lit. b,

b) co najmniej dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej i jedno po prawej stronie pojazdu – w odniesieniu do pozostałych pojazdów oraz do samochodu osobowego ciągnącego przyczepę i samochodu osobowego, w którym lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu,

A po drugie dodatkowe lusterka w przypadku gdy szerokość przyczepy jest większa niż pojazdu mierzona bez lusterek, światełek itp.

5d) w lusterka zewnętrzne zapewniające pełną widoczność do tyłu z miejsca kierowcy, na czas przejazdu – w odniesieniu do pojazdu silnikowego ciągnącego przyczepę o szerokości większej niż szerokość pojazdu ciągnącego;


Kluczowe tu jest moim zdaniem stwierdzenie „wyposaża się na czas przejazdu”, czyli nie można tu uznać, że fabryczne lusterka spełniają ten warunek, bo one są na stałe niezależnie od sytuacji i auta się w nie nie wyposaża na czas przejazdu.

Dla jasności dodam, że to moja i tylko moja interpretacja przepisów. Prawnikiem nie jestem jednak z paragrafami pracuję na co dzień więc mniej więcej wiem jak je czytać. Reszta w sygnaturce :)
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów.

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: Mobil-Zasada » czwartek, 2 lip 2015, 14:12

reflexes pisze:Mobil-Zasada zmuszasz mnie do wysiłku. :lol:


Opłaciło się :wink:


Czyli jak widzimy, (fakt, ja tego nie szukałem w przepisach), jednak szerokość o jakiej mówimy, jest podana względem bryły pojazdu, bez elementów takich jak lusterka. Sporne to, niemniej jednak chyba tak to należy interpretować.

Zatem wniosek ogólny - jeżeli przyczepa jest szersza od bryły pojazdu, należy stosować dodatkowe lusterka.

Wniosek praktyczny - jeżeli przyczepa nie zasłania widoczności, mimo że jest 2 centymetry szersza od bryły auta, ja i tak bym nie zakładał lusterek, jeśli wszystko widać w fabrycznych :lol:
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: kooba » czwartek, 2 lip 2015, 14:55

Mobil-Zasada pisze:Wniosek praktyczny - jeżeli przyczepa nie zasłania widoczności, mimo że jest 2 centymetry szersza od bryły auta, ja i tak bym nie zakładał lusterek, jeśli wszystko widać w fabrycznych :lol:

Mandat :!:

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dodatkowe lusterka do holowania przyczepy

Postautor: Mobil-Zasada » czwartek, 2 lip 2015, 15:41

Na własną odpowiedzialność ja i tak bym nie zakładał jeśli to nie jest konieczne.

Nie napisałem że jest to dozwolone. To tylko moja opinia.

Holowałem przyczepę raz bez lusterek, wiem jakie to niebezpieczne. Teraz mam lusterka i wiem że to świetna rzecz. Ale jeśli miałbym je zakładać żeby widzieć to samo co w zwykłych to dziękuję, dodatkowe skrzydła mi nie potrzebne.

Czasami lusterka w samochodach mają na tyle długie wysięgniki, że wystają daleko za bryłę samochodu. Przyczepa wystająca za bryłę pojazdu, wcale nie musi zasłaniać lustra.
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES


Wróć do „Pozostałe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości