Strona 1 z 3

dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: poniedziałek, 27 kwie 2015, 12:54
autor: termin21
Witam.
Szykuje się na majówke z moją N126E i teraz pytanie. Bo są dwa gniazdka do podłaczenia w samochód-na zdjęciu czarne. Jedno mi pasuje w kostke przy haku i mam światła zewnętrzne w przyczepce. A drugie chyba też powinno pasować, ,ale ma jakieś inne piny-na zdjeciu białe(więcej męskich końcówek). I nie moge tego wpiąć a to chyba służy do tego aby dzialały mi oryginalne lampki w środku i pompka. Jak to ogarnąć przerobić łatwym sposobem? W ogóle potrzebowałbym mieć tak zrobione aby wkładac akumulator nie wiem do środka czy w skrzynie od gazu i żeby było woda i lampki. Ktoś mnie poratuje rada telefoniczną? To poprosiłbym o nr tel ,na priv bo tak pisaniem teog nie skumam > :D

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: poniedziałek, 27 kwie 2015, 15:21
autor: ruciak76
Prawdopodobnie w tym drugim gniazdku masz podobnie jak u mnie, tylko dwa piny aktywne (+ i -) niestety aby z tego korzystać np. do lodówki sugerowałbym założyć w aucie drugie gniazdko z (+) bezpośrednio z akumulatora z zabezpieczeniem bezpiecznikiem.
Ja u siebie ponieważ mam na razie przenośną lodówkę która na czas podróży jest w bagażniku auta, zrezygnowałem z podłączania się pod samochód i zrobiłem troszkę inaczej: W przyczepie umieściłem akumulator żelowy (używany z alarmówki przemysłowej) i z niego mam prąd w przyczepie na parkingach (oświetlenie , pompka wody, radio), natomiast kabel z tą drugą wtyczką wycofałem do przedniego kufra przyczepy i zamiast wtyczki założyłem tam gniazdko zapalniczki pod które podpinam lodówkę będącą w przedsionku gdy jestem podłączony pod 220V. Dodam że będąc podłączony pod 220v na kempingu odłączam akumulator od instalacji 12v przyczepy i wówczas cała instalacja 12v zasilana jest z transformatora znajdującego się na wyposażeniu przyczepy.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: poniedziałek, 27 kwie 2015, 15:59
autor: CornBlumenBlau
Jak masz akumulator z przeznaczeniem do przyczepy, to właśnie najprosciej Ci bedzie na tych dwóch kabelkach z tej dodatkowej wtyczki założyć klemy lub jakieś lepsze żabki i podpiać akumulator (czerwony to plus, biały masa). Sam zdecyduj czy potrzebne Ci dodatkowe gniazdo w samochodzie i zasilanie z aku holownika w czasie jazdy lub krótkich postojów. Jeśli taka opcja jest Ci zbędna, to od razu możesz tej dodatkowej wtyczce zrobić sepuku

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: wtorek, 28 kwie 2015, 01:04
autor: Drednot
Panowie, mnie też ten temat interesuje.
Nie do końca rozumiem do czego miała służyć ta biała wtyczka w zamierzeniu twórców naszych przyczepek.
Miał do niej być podłączony jakiś akumulator który miał zasilać wnętrze na 12v?

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: wtorek, 28 kwie 2015, 07:17
autor: reflexes
Panowie w instrukcji od eNki jest wszystko napisane. http://www.fanklub-niewiadowek.com/link ... _druku.pdf
W aucie powinny być dwa gniazda. Jedno tradycyjne, a drugie właśnie do podłączania instalacji wewnętrznej przyczepy.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: wtorek, 28 kwie 2015, 19:49
autor: TomekN126N
Termin, zrób, jak radzi Corn. Ta dodatkowa wtyczka jest od wewnętrznej instalacji 12v, czyli oświetlenie w środku, lodówka, a w łóżku powinieneś mieć dwa dodatkowe gniazdka 12v starego typu na lampkę etc. których już teraz się nie wykorzystuje ze względu na brak wtyczek. Moim zdaniem nie warto w aucie robić dodatkowego gniazdka, bo lodówki i tak nie pociągniesz, nawet w czasie jazdy, a oświetlenie wnętrza Ci nie potrzebne, jak jedziesz. Więc rozbierz wtyczkę, kup dwie klemy aku, podłącz kable i wsadź jakieś aku do kufra, to będzie grało i świeciło. Ja tak zrobiłem i do światła itp. aku 72ah wystarczy mi na dwa tygodnie wczasów. Chcę jeszcze kupić solar i będzie mała elektrownia na większe potrzeby (ładowanie komórki, tableta, może jakiś mały tv).
P.S. to są te gniazda 12v w łóżku ;-)

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: środa, 29 kwie 2015, 15:45
autor: Mobil-Zasada
Napisać czy powiedzieć przez telefon... Ciężko. Dla mnie to jest prostw zrobić instalację, ale ktoś kto się w tym nigdy nie bawił, to ile razy by nie tłumaczył to nie dasz rady. Zależy jeszcze też, czego oczekujesz od instalacji w przyczepie.

Na dzień dzisiejszy, jakbyś projektował nową instalację w przyczepie to tylko na wtyczkach 13PIN. Te nasze stare "polskie" 7pinowe złącza to szajs. Jak ktoś weźmie do ręki wtyk 13pinowy to będzie wiedział co mówię. Pewne i stabilne osadzenie w gniazdku zapewnia prawidłowość działania.

Idąc po najniższej linii oporu, faktycznie możesz tą wtyczkę rozebrać/odciąć i odpowiednie przewody podłączyć pod dodatkowy akumulator w kufrze aby zasilić to, co byłoby zasilane poprzez tą wtyczkę.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: środa, 29 kwie 2015, 22:58
autor: Drednot
Panowie, to znaczy że oryginalnie, zakładano że w samochodzie miały być dwie wtyczki tak?
W życiu nie widziałem takiego auta z dwoma wtykami.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: czwartek, 30 kwie 2015, 12:00
autor: piotr05
Drednot pisze:Panowie, to znaczy że oryginalnie, zakładano że w samochodzie miały być dwie wtyczki tak?
W życiu nie widziałem takiego auta z dwoma wtykami.


bo były montowane w okresie PRL kiedy nasze przyczepki miały swoja swietnosc

szukaj po autach z tamtych lat załozonych przez firme w niewiadowie

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: czwartek, 30 kwie 2015, 12:17
autor: Drednot
Nie rozumiem za bardzo sensu tej dodatkowej wtyczki.
Czemu nie wystarczała "czarna" wtyczka?
Przecież prąd do podłączenia oświetlenia wewnątrz przyczepki można też ciągnąć z "czarnej" wtyczki.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: czwartek, 30 kwie 2015, 15:08
autor: pawko
piotr05 pisze:
Drednot pisze:Panowie, to znaczy że oryginalnie, zakładano że w samochodzie miały być dwie wtyczki tak?
W życiu nie widziałem takiego auta z dwoma wtykami.


bo były montowane w okresie PRL kiedy nasze przyczepki miały swoja swietnosc

szukaj po autach z tamtych lat załozonych przez firme w niewiadowie



Moja landryna to 96r., pochodzi z helmutkowa, została sprowadzona w 2011 i ma dwa gniazda, 13 i 7 pin

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: czwartek, 30 kwie 2015, 15:57
autor: Mobil-Zasada
Nie można ciągnąć z gniazda 7PIN zasilania do przyczepy. Zapoznaj się z rozpiską poszczególnych pinów w gnieździe, to zobaczysz że nie ma wolnych miejsc. Zakładając że robimy wszystko zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Jedyne wyjście, aby ciągnąć zasilanie do przyczepy z gniazda 7PIN tego samego co zasilanie oświetlenia przyczepy, to w przypadku przyczep zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1986rokiem można wykorzystać PIN nr 2. Dlatego że w takim przyczepach nie ma obowiązku montowania światła przeciwmgielnego. Tak było też w mojej, zasilanie do lampek w kuchni i sypialni było z tego PINu.

Niestety stara przyczepa bez światła przeciwmgielnego to jedno, a nowy samochód to drugie... Musisz mieć w samochodzie w gniazdu wyprowadzenie do światła przeciwmgielnego jeśli masz takie światło w samochodzie. Więc to wszystko jest że tak powiem... "palcem na wodzie pisane"

Najprościej jest przerobić instalację w aucie na standard 13PIN i taką wiązką zasilać przyczepę.
Albo jeszcze prościej jest założyć w aucie dodatkowe gniazdo typu 7 PIN S i korzystać z tej instalacji co masz w przyczepie - bo ona jest prawidłowa, tak się kiedyś robiło.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: czwartek, 30 kwie 2015, 23:40
autor: Drednot
Mobil-Zasada pisze:Post przez Mobil-Zasada » Cz, 30 kwi 2015, 14:57


Dobra, już wiem o co chodzi. Rzeczywiście, przecież w 7-pinowej nie ma (+) na stałe działającego.
Jedno mnie zastanawia że w czasie PRL nie było przeciwmgielnych więc mogli by właśnie z tego pinu ciągnąć plusa, jak piszesz.
Drugie co mnie zastanawia to po co w tej wtyczce białej aż 7 pinów wymyślili?

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: sobota, 2 maja 2015, 21:30
autor: TomekN126N
przez Drednot » Cz, 30 kwi 2015, 12:17

Nie rozumiem za bardzo sensu tej dodatkowej wtyczki.
Czemu nie wystarczała "czarna" wtyczka?
Przecież prąd do podłączenia oświetlenia wewnątrz przyczepki można też ciągnąć z "czarnej" wtyczki.


Panowie, o ile mnie pamięć nie myli, to w gnieździe 7, czy 13 pin prąd jest w dwóch przypadkach:
- kluczyk w stacyjce w pozycji zapłon
- włączone światła postojowe/mijania
Oba przypadki eliminują np. włączenie światła wewnątrz cepki (gdyby ciągnąć z tego samego gniazda), bo kto zostawi na noc otwarty samochód z kluczykami w stacyjce, albo rozładuje aku przez postojówki w aucie i cepce. Dlatego zamiast kombinować, lepiej uciąć i podłączyć aku w kufrze i mieć własne zasilanie w domku... jeszcze plus solar.

Re: dwa gniazka zewnętrzne o co chodzi?

: niedziela, 3 maja 2015, 23:40
autor: kooba
Temat wałkowany milion razy i wraca milion pierwszy...
W gnieździe 7 pin nie ma miejsca na zasilanie instalacji w przyczepie co widać na poniższym schemacie
Obrazek

Gniazdo 13 pin ma już takie możliwości zarówno plusa po stacyjce jak i stałego
Obrazek

Osobiście polecam (jeżeli ktoś nie ma solara) założenie gniazda i wtyki 13 pin stosując plus po stacyjce do zasilania lodówki i stały plus do zasilania reszty instalacji w przyczepie (tu należy wykorzystać przewody z białej wtyczki). Zabezpieczy nas to przed rozładowaniem aku lodówką (będzie działała tylko w czasie jazdy) i da możliwość noclegu bez 230V. Oczywiście zasilanie przyczepy z auta to tylko awaryjne rozwiązanie. Najlepiej do tego zastosować jeszcze zasilacz 12V 150W i przekaźnik zwierno-rozwierny żeby automatycznie odłączać zasilanie z auta gdy mamy 230V.
przekaznik zwierno-rozwierny.jpg
przekaznik zwierno-rozwierny.jpg (7.27 KiB) Przejrzano 15117 razy