Strona 1 z 17

Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 18:02
autor: stico80
Panowie komputery, odblokowani navi, psp itp to nie problem ale z elektryką to nie mogę tego pojąć. Może jest ktoś kto może to łopatologicznie wytłumaczyć jak to zrobić. Chciałbym zastosować tak. 230 na wejściu do przyczepy i dalej trzy gniazdka 230 w jednym gniazdku będzie siedział zasilacz/prostownik z tego prostownika zaciski na akumulator i dalej oświetlenie 12v, pompka i jedno gniazdko 12v. Prostownik impulsowy automatyczny. Jakie kable i co jeszcze trzeba podłączyć żeby akumulator był też ładowany podczas jazdy i nie przeładował się? Jeśli jest już taki tema i rozwiązanie proszę o zamknięcie mojego, ja nie znalazłem takiego tematu.

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 18:14
autor: Karolus
Stico, mam parę schematów ale dla mnie to też trochę "ciemna magia"

Podłączam się do tematu...

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 19:05
autor: Przasnik
Cześć. Też jestem na etapie elektryki, ale mam mądrego sąsiada. Na sugestię, że chciałbym mieć ładowanie przyczepki podczas jazdy wyraził wątpliwość, czy mój alternator to udźwignie: światła, GPS, radio, lodóweczka i... głodny drugi akumulator? Trzeba to sprawdzić zliczając pobór mocy i możliwości alternatora. Ja dla wygody kupiłem i zamontuję rozgałęziacz z 4 gniazdkami zapalniczkowymi i będę wykorzystywał do różnych odbiorników. Wydaje się to wygodnym i tanim rozwiązaniem. Krzysztof
P.S. Koledzy, a jak rozwiązaliście oświetlenie ledowe na sieci 12V? Żeby było wystarczająco jasno. Oglądałem ostatnio żaróweczki w dziale motoryzacyjnym i jestem rozczarowany.

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 19:40
autor: TomekN126N
Stico, z tym ladowaniem w czasie jazdy, to sie chyba nie da. Alternator w aucie jest obliczony raczej na potrzeby samochodu, a tu jeszcze swiatła od przyczepy i sprzęty na pokładzie holownika. Mnie sie podoba pomysł kolegi Terapukuary z solarem. Wydatek troche większy, ale jedziesz nawet na dwa tygodnie i ciagle sie ładuje i to za darmo. Zwroci sie po dwóch trzech sezonach i nie trzeba kombinowac z prostownikiem, kablami, bezpiecznikami itp. Zresztą nie wiem, czy na prądzie z prostownika bedzie chodzic pompka do wody (róznica w prądzie stały-zmienny), no chyba, że podłaczysz ją do aku i bedziesz go tylko doładowywał prostownikiem.

viewtopic.php?f=9&t=2452

Ja mam sprawną oryginalną instalacje w przyczepie i w tym roku na szybko podłączałem żabki prostownika pod łożkiem bezpośrednio pod instalacja 12v przed bezpiecznikiem i swiatło było, ale pompka nie chodziła.
Co do instalacji 230V, to juz sprawa prostsza. Z gniazdka na przodzie przyczepy prowadzisz kabel do bezpiecznika, dalej do puszki (te dwie rzeczy mogą być w łózku, albo którejs szafie. a z puszki rozprowadzasz, gdzie chcesz do gniazdek. Wazne, plus łaczysz z plusem, a minus z minusem w sensie puszka-gniazdko. Jesli chodzi o oswietlenie 230V, to z puszki prowadzisz przewód MINUSOWY do lampy, a PLUSOWY do przełącznika i dalej do lampy. Chodzi o to, żeby przy wyłaczeniu prądu w lampie nie było napiecia (wymiana zarówki i paluchy :lol: ).

Pozdrawiam

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 19:58
autor: pilus89
solar to bardzo dobra rzecz, i wcale nie musi kosztować majątek, zależy ile prądu będziesz potrzebował, i do tego dobierzesz odpowiedni panel

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 20:43
autor: stico80
Solar fajny ale mi na razie chyba nie potrzebny. Jeśli jadę tam gdzie jest prąd to z niego korzystam. Akumulator chciałem traktować tylko jako rezerwę np. jeśli mam postój w trasie lub wyskok na jedną noc i to wtedy z akumulatora chciałem zasilić światło + pompka.

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 20:58
autor: Konto usuniete
Post usuniety

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 21:08
autor: TomekN126N
P.S. Koledzy, a jak rozwiązaliście oświetlenie ledowe na sieci 12V? Żeby było wystarczająco jasno. Oglądałem ostatnio żaróweczki w dziale motoryzacyjnym i jestem rozczarowany.


Kolego Przasnik, napisz, czemu byłeś rozczarowany żaroweczkaim led 12v? Ja też chcę zastapic tradycyjne ledowymi w cepce mam trzy lampy po 3 zarówki, a to daje 5Wx 9 żarowek = 45 W. To prawie, jak lodowka 12v. Ledy wszystkie wezmą ok 5 W. Nie sprawdzałem tylko długości tych "paluszków", no i cena ok 8 pln sztuka, to daje 7 dych za 9 szt - troche dużo.
Gdzieś ktoś pisał o lutowaniu diod do lamp, ale nie moge znależć.

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 21:50
autor: jedrek101
Ja zastosowałem w lampach po dwa samoprzylepne kawałki taśmy led... po 9 diodek na pasku... proszę sobie popatrzeć na allegro lub wygooglowac :D
wyszło najtaniej :D

Re: Elektryka od podstaw

: wtorek, 15 sty 2013, 22:42
autor: stico80
Znalazłem takie cudo http://allegro.pl/przeplywowy-podgrzewa ... 76591.html
zastanawiam się czy jak zamontuję to zamiast grzałki to czy się sprawdzi żeby woda była ciepła.

Re: Elektryka od podstaw

: środa, 16 sty 2013, 00:19
autor: Przasnik
Tomku, martwi mnie jasność "ledzików" tym bardziej, że... nie mam pojęcia o zapotrzebowaniu na luxy. Wygląda to na jakieś bździdełka, więc ile ich potrzeba? Mam oczywiście stare klosze i gniazda, ale pewnie trzeba posiać więcej? Może warto, żeby ktoś z kolegów zadowolonych z posiadanych ledów rozrysował swoje rozmieszczenie, ilość i parametry żarówek. Chciałoby się i pozmywać i poczytać w łóżku... A przecież jeszcze jest przedsionek i też powinien mieć jasne ale oszczędne światło. A jak z radiem: czy sensowne jest radio samochodowe, czy turystyczne na baterie? Czekam na kompleksowe rozwiązania w dziale porady sprawdzone! Acha, schemat instalacji po powiększeniu niestety jest nieczytelny. Krzysztof

Re: Elektryka od podstaw

: środa, 16 sty 2013, 00:30
autor: vvarrior
Ja mogę zaproponować schemat z mojej instalacji obecnie w trakcie budowy. Generalnie założenie mam takie że większość odbiorników jest na 12V(BHP).Oświetlenie paskami LED (wystarcza spokojnie) + w 3 miejscach halogenki do czytania.Do tego lodówka 80W pompka wody i inne takie. Jeśli mam zasilanie sieciowe to przez zasilacz impulsowy leci 13.8V podładowując akumulator zarazem. Jest możliwość także podładowywania akumulatora w trakcie jazdy z haka. Nie ma problemu z podpięciem źródła zamiast np.hak to solar. Wydajność zasilania przy 12V to 30A po 15A na 2 gałęzie.
Układ można uprościć wywalając przekaźniki jednak ja nie mam zaufania do chińskich przełączników bo przy 15A grzały się niemiłosiernie więc są przekaźniki samochodowe 30A.W zestawie woltomierz i amperomierz żeby wiedzieć kiedy napięcie na akumulatorze spadnie i ew. jaki pobór jest w danym momencie i na ile go wystarczy.
Poza tym druga linia 230V do grzałek itp. Warto też niezależnie od wersji dołączyć wyłącznik różnicowo-prądowy zwłaszcza jeśli chcemy włączać urządzenia na 230V np. pod przedsionkiem.
Sama szafeczka wygląda tak:
Obrazek Obrazek
choć design to już wybór samego "wykonawcy".
Poniżej link do schematu:
http://www.www.thprojekty.pl/n126e/schemat.jpg

Re: Elektryka od podstaw

: środa, 16 sty 2013, 08:39
autor: stico80
Kolego szafeczka wypasiona i na pewno spełnia wszystkie wymagania i nie tylko wielki podziw i szacun dla Ciebie w ogrom pracy i jakość wykonania ale dla mnie przy moich zdolnościach elektrycznych to budowa tego cuda zajęła by mi tyle, że niewiadówki pewnie zaczęły by już w kosmos latać :D . Kiedyś na pewno będę chciał mieć coś podobnego ale wtedy zwrócę się do fachowca i zlecę mu odpłatnie zrobienie skrzyneczki. (Mam nadzieję że będziesz u nas gościł i fachowcem będziesz mógł być Ty :D )Na dzień dzisiejszy prosta instalacja ta z podpowiedzi Henia z lekką przeróbką.

Re: Elektryka od podstaw

: środa, 16 sty 2013, 09:21
autor: robert
Zgadaj się z Bartkiem (Tarapukuara). Rozmawiałem z Nim przed moim remontem w kwestii instalacji elektrycznej. Obowiązkowo projektując nową instalację pomyśl o solarach. Nawet jeśli początkowo nie planujesz zakupu i montażu to za rok może się okazać, że jednak się przydadzą. A wtedy nie musisz przeprojektowywać instalacji.
Uwaga na koniec. Jeśli możesz zrób całą instalację wewnątrz na 12V. W tym oświetlenie LED - wbrew temu co napisano powyżej - nie ma mocniejszego światła niż LED (pomijam biksenony, ale tych nie montujemy w przyczepach). Korzystając w przyczepie z 2 LEDów w moim telefonie HTC HD2 miałem wystarczająco jasno.
Dlaczego tylko 12V? Raz, że to kwestia bezpieczeństwa, dwa, że jeśli będzie możliwość podłączenia się do 220V to (wykorzystując zasilacz AT z komputera) dalej korzystasz z 12V a jak zamontujesz solary (a będą z roku na rok taniały) to w zasadzie zostajesz całkowicie niezależny od prądu z zewnątrz (zakładam, że lodówka 12/220/gaz).

Re: Elektryka od podstaw

: środa, 16 sty 2013, 09:40
autor: stico80
No może i masz Robert rację, muszę to jeszcze raz przemyśleć, może rzeczywiście w te solary zainwestuję. A ten podgrzewacz do diesla nada się do wody? z linka wyżej.