Elektryka od podstaw

czyli elektryka, hydraulika i gaz ...
Awatar użytkownika
mr_dywan
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 437
Rejestracja: czwartek, 8 lis 2012, 21:20
Lokalizacja: Poznań

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: mr_dywan » poniedziałek, 28 sty 2013, 18:16

Trochę z innej beczki... Moja instalacja będzie miała 12v a żródła prądu będe miał dwa: akumulator i zasilacz taki jaki zareklamował nam vvarrior. Jakiego trzeba użyć przełącznika żródła zasilania, żebym mógł sobie wybierać pomiędzy aku (jak będe na rybkach nad rzeką) a zasilaczem (jak będę miał dostęp do 230v). Z góry dzięki za podpowiedzi!
Klajster Miasto i Kraj

Awatar użytkownika
vvarrior
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1611
Rejestracja: środa, 8 sie 2012, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: vvarrior » poniedziałek, 28 sty 2013, 18:48

Wcześniej zamieściłem schemat jak to jest u mnie.
http://www.www.thprojekty.pl/n126e/schemat.jpg
Polecam zastosowanie przekaźnika samochodowego 30A i bezpieczników oczywiście z możliwością "dołączania" akumulatora
pod wyjście zasilacza. Wtedy tym zasilaczem ustawionym na 13.8...14.5V można ładować/podładowywać akumulator.
LandRover II Td5 + N132
RemontN132t
RemontN126e

Awatar użytkownika
mr_dywan
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 437
Rejestracja: czwartek, 8 lis 2012, 21:20
Lokalizacja: Poznań

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: mr_dywan » poniedziałek, 28 sty 2013, 19:06

vvarrior oglądałem Twój schemat na wszystkie możliwe sposoby niestety równie dobrze mogę oglądać obrazki w piramidach. Nie jestem elektrykiem. Chciałbym natomiast mieć przełącznik tego typu jak pisałem. I jeszcze jedno pytanie: czy ładowanie aku 30 amperami to nie za dużo. Z tego co mi wiadomo to baterie ładujemy max 1/10 pojemności aku czyli przy baterii 100 Ah dajemy 10 A. No i chyba ryzyko "przeładowania". Oczywiście popraw mnie jeśli się mylę. Na to wszystko dodam jeszcze że mam ładowarkę do żeli więc zamierzam z niej korzystać.
Klajster Miasto i Kraj

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: TomekN126N » poniedziałek, 28 sty 2013, 19:15

Cytat: "A co do prostownika to możecie z ciekawości zmierzyć jakie jest napięcie na akumulatorze wtedy kiedy jest FULL i idzie ładowanie konserwacyjne?"

Zmierzyłem dzis na prostowniku "Lidl" (3,8A) i na aku bez prostownika był prąd 12,7-12,8v, pod ladowaniem 13,8 - 13,9, a na konserwacyjnym 12,9v.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
konrad
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 1453
Rejestracja: wtorek, 22 kwie 2008, 13:18
Lokalizacja: Krk/Lbl

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: konrad » poniedziałek, 28 sty 2013, 19:29

TomekN126N pisze:Cytat: "A co do prostownika to możecie z ciekawości zmierzyć jakie jest napięcie na akumulatorze wtedy kiedy jest FULL i idzie ładowanie konserwacyjne?"

Zmierzyłem dzis na prostowniku "Lidl" (3,8A) i na aku bez prostownika był prąd 12,7-12,8v, pod ladowaniem 13,8 - 13,9, a na konserwacyjnym 12,9v.


to ładowanie konserwcyjne to jest jakaś śmieszna wartość o ile pamiętam 0.3-0.2A
była N126e, jest Hobby 430T+ Ford Focus C-max 1.8 + Suzuki Vitara 4x4

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: TomekN126N » poniedziałek, 28 sty 2013, 20:20

to ładowanie konserwcyjne to jest jakaś śmieszna wartość o ile pamiętam 0.3-0.2A


Pewnie tak, ale tu chodzi o podtrzymanie akumulatora nieużywanego. Ja np. kupiłem pod motocyklowy ze wzgledu na mały prąd ładowania przy 6v/ 0,8A. W instrukcji naskrobali, że aku nieuzywane może stać non stop na konserwacyjnym.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
konrad
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 1453
Rejestracja: wtorek, 22 kwie 2008, 13:18
Lokalizacja: Krk/Lbl

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: konrad » poniedziałek, 28 sty 2013, 20:31

TomekN126N pisze:Pewnie tak, ale tu chodzi o podtrzymanie akumulatora nieużywanego. Ja np. kupiłem pod motocyklowy ze wzgledu na mały prąd ładowania przy 6v/ 0,8A. W instrukcji naskrobali, że aku nieuzywane może stać non stop na konserwacyjnym.


ano, to właśnie pisałem kilka postów wcześniej - jako prostownik jest OK (używam od 3lat)
ale jako zasilacz do przyczepki ... średnio

ja go wożę nawet na wyjazdy, bo miejsca zajmuje tyle co nic, a w razie W (rozładowany aku w aucie) może się przydać
była N126e, jest Hobby 430T+ Ford Focus C-max 1.8 + Suzuki Vitara 4x4

Awatar użytkownika
vvarrior
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1611
Rejestracja: środa, 8 sie 2012, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: vvarrior » poniedziałek, 28 sty 2013, 20:40

mr_dywan pisze:... czy ładowanie aku 30 amperami to nie za dużo. Z tego co mi wiadomo to baterie ładujemy max 1/10 pojemności aku czyli przy baterii 100 Ah dajemy 10 A. No i chyba ryzyko "przeładowania". ...


Jeśli akumulator jest sprawny to przy 13.8V..14.5V tak jak w samochodzie prąd nie powinien przekroczyć 1/10 pojemności akumulatora. Oczywiście jeśli akumulator ma zwarcie to zasilacz wykotłuje i 30A ale od tego jest bezpiecznik.

Jeśli chodzi o przełącznik to te które ja miałem niby są do 30A ale przy 20 grzały się dość mocno - chińszczyzna - i jeśli używał bym sam przełącznik to użylł bym jakiegoś wysokoprądowego np. obrotowego 3 pozycje Akumulator-OFF-Zasilacz
. Ze swojej strony mogę zaproponować najprostszy "automat" dla twojego rozwiązania.
http://www.thprojekty.pl/n126e/autmoat.jpg
Sorki za jakość ale nabazgrany na szybko. Tu możesz użyć przekaźnika samochodowego 30A. Będzie to działać tak że jeśli nie będzie 230V to prąd popłynie z akumulatora. Jeśli pojawi się 230 to automatycznie odłączy zasilanie akumulatora, przepnie na zasilanie z zasilacza a wetknięta w kontakt ładowarka akumulatora żelowego będzie ładować akumulator. Jak wywalisz przekaźnik to w to miejsce można zapiąć sam przełącznik.

ps. Dzięki za pomiary napięcia konserwującego na "Lidlowych" ładowarkach.
LandRover II Td5 + N132
RemontN132t
RemontN126e

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: TomekN126N » poniedziałek, 28 sty 2013, 20:55

ps. Dzięki za pomiary napięcia konserwującego na "Lidlowych" ładowarkach.


Spoko, dodam jeszcze, że w instrukcji napisali, że prostownik sam sobie dobiera optymalny prąd ładowania, więc konserwacyjne zawsze bedzie tylko troche wyższe, niż napięcie na aku. Plusem rozwiązania jest optymalne ładowanie, minusem, że nie ma szybkiego ładowania i jesli aku jest w złym stanie (czyt. stare i wykończone), to poniżej krytycznie niskiego napięcia prostownik nie załączy. Ale zasiarczonego aku już nic nie naładuje.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
mr_dywan
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 437
Rejestracja: czwartek, 8 lis 2012, 21:20
Lokalizacja: Poznań

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: mr_dywan » poniedziałek, 28 sty 2013, 20:58

vvarrior pisze:. Tu możesz użyć przekaźnika samochodowego 30A. Będzie to działać tak że jeśli nie będzie 230V to prąd popłynie z akumulatora. Jeśli pojawi się 230 to automatycznie odłączy zasilanie akumulatora, przepnie na zasilanie z zasilacza a wetknięta w kontakt ładowarka akumulatora żelowego będzie ładować akumulator. Jak wywalisz przekaźnik to w to miejsce można zapiąć sam przełącznik.


Dzięki! To będzie dla mnie idealne. Dołożyć będę chciał jeszcze tą różnicówkę, o której pisałeś kilka postów wstecz. No i nie ukrywam, że zgromadzę wszystkie elementy i poproszę o pomoc kogoś bardziej kumatego elektrycznie.
Klajster Miasto i Kraj

Paweł69
Posty: 16
Rejestracja: niedziela, 20 sty 2013, 02:06

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: Paweł69 » poniedziałek, 28 sty 2013, 22:52

Witam . Zima sroga w Lublinie nie ustępuje, no zrobiło się troche cieplej. O jakich kolwiek pracach przy przyczepie musiałem zapomnieć . Wszystko robię pod chmurką , trochę jedynie zdemontowałem wyposażenie.Teraz gromadzę wiedzę i materiały potrzebne do remontu.
Bardzo mnie zaciekawił temat solarów. Myślę jakie będę miał odbiorniki prądu, : oświetlenie ( taśmy led ok 2 m.) oraz coś na zewnątrz.
oraz jakieś audio (odtwarzacz samochodowy) no bo radio Z... musi grać. Chyba się skuszę na taki zestaw panel no ew. dwa, regulator oraz akumulator.
Tylko mam pytanie bo tego nie rozumie. Czy aku jest ładowany bezpośrednio z regulatora czy trzeba wpinać dodatkową ładowarkę ?. Oczywiście mam na myśli system solar + regulator + akumulator bez użycia 230V.
Może ktoś ma namiary gdzie w Lublinie i okolicy można coś takiego nabyć.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: stico80 » wtorek, 29 sty 2013, 07:54

Z tego co mówił Bartek (Tarapukuara) to tylko solar - regulator - akumulator. Lublin hmmmm to jest to zadupie na wschodzie? :lol: sorry sam tu mieszkam i ostatnie poszukiwania byle czego doprowadzają mnie mega wkurwie..a.Uważam, że prościej,taniej,szybciej będzie zamówić to u kolegi Bartka lub na allegro jak szukać u nas. Ja ostatnio zjeździłem miasto żeby znaleźć głupie żaróweczki i w końcu zamówiłem na aledrogo.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2065
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: Karolus » wtorek, 29 sty 2013, 07:59

stico80 pisze:Z tego co mówił Bartek (Tarapukuara) to tylko solar - regulator - akumulator. Lublin hmmmm to jest to zadupie na wschodzie? :lol: sorry sam tu mieszkam i ostatnie poszukiwania byle czego doprowadzają mnie mega wkurwie..a.Uważam, że prościej,taniej,szybciej będzie zamówić to u kolegi Bartka lub na allegro jak szukać u nas. Ja ostatnio zjeździłem miasto żeby znaleźć głupie żaróweczki i w końcu zamówiłem na aledrogo.




To zadupie na wschodzie? Jeszcze "większe" na wschodzie to Przemyśl :lol: A kupować coś lepszego i droższego oprócz chleba to tylko internetowo, bo ani fachowców, ani towarów - chyba że lipne zza wschodniej granicy...

Awatar użytkownika
mr_dywan
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 437
Rejestracja: czwartek, 8 lis 2012, 21:20
Lokalizacja: Poznań

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: mr_dywan » środa, 30 sty 2013, 18:22

mr_dywan pisze:A czy kombinował ktoś z oświetleniem przedsionka? Ja myślę o wykorzystaniu tego : http://allegro.pl/swiatla-dzienne-led-d ... 91858.html i tego: http://allegro.pl/sciemniacz-do-tasm-le ... 97852.html , żeby po oczach przy wieczornym piwku za mocno nie dawało. W środku też pewnie taki ściemniacz by się czasami przydał... :lol: :lol: :lol:


Zestaw przetestowany! Ściemniacz super sprawa - polecam. Niestety światła do jazdy dziennej jako lampa do przedsionka to pomyłka. Świeci to po prostu za słabo. Szukam innej lampy. Jakbyście na coś ciekawego wpadli to dajcie znaka!
Klajster Miasto i Kraj

Awatar użytkownika
vvarrior
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1611
Rejestracja: środa, 8 sie 2012, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: vvarrior » środa, 30 sty 2013, 18:43

Jasno jak w dzień to będzie ciężko ale my na działeczce jako rezerwę mamy takie coś: http://allegro.pl/lampa-turystyczna-swietlowkowa-i2973389171.html z tym że z wbudowanym akumulatorem. Nie jest jasno jak w dzień, światło to jarzeniowe zimne-białe ale ma zalety: Mobilność i brak kabli. Musze tylko rozbebeszyć przy okazji i sprawdzić czy da się toto z 12v bezpośrednio popędzić. Jednak chyba znajdzie się na wyposażeniu naszej cepki.
LandRover II Td5 + N132
RemontN132t
RemontN126e


Wróć do „Instalacje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 44 gości