Strona 1 z 1
Większe = cięższe koła.. ?
: poniedziałek, 3 maja 2021, 16:35
autor: jarekvolvo
Wiele osób zmienia oryginalne, 12" koła od "Malucha" na 13", a gdzieś także były 14"... Różnica ciężaru niby niewielka, ale ciekaw jestem, jak wpływa ona na trwałość zespołu jezdnego - wszak masa nieresorowana jest większa, działają większe siły...?
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: poniedziałek, 3 maja 2021, 18:13
autor: tomcat
Według mnie zwiększenie masy kół ma jakiś tam minimalny wpływ na zużycie elementów zawieszenia ale chyba na tyle mały, że nikt z nas nie odczuł tego na własnej skórze

Może dlatego, że u nas nikt za bardzo z tym nie eksperymenował

Poza tym Niewiadówka bez przeróbek nadkoli nie pozwala na rozpędzanie się z rozmiarami kół.
Większy wpływ na zużycie, np łożysk ma niewłaściwie dobrane ET felgi, które musi mieścić się w pewnym, ustalonym przez producenta osi zakresie.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: poniedziałek, 3 maja 2021, 19:25
autor: jarekvolvo
To, fakt. Jednak koło od Poldka - tu zresztą polecane - jest wyraźnie cięższe od malucha. Podejrzewam, że przy starszej, wypracowanej osi może ją nieco bardziej zmęczyć.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: poniedziałek, 3 maja 2021, 20:12
autor: Espace
Uważam, że większe koła lepiej się zachowują na naszych ,,szwajcarskich" drogach, mają większą powierzchnię styku z podłożem przez to są mniej narażone na poślizg w łuku. Sam założyłem 14" 6j 4x100 ET38 aluminiowe. Tak myślę. Badań nie przeprowadzałem.

Re: Większe = cięższe koła.. ?
: poniedziałek, 3 maja 2021, 22:14
autor: kooba
Ale dlaczego większe koło ma zmęczyć oś?
Przecież praca osi to załadunek budy. Koło jest później/niżej. Waga koła na pracę osi ma wpływ jak przyczepa jest wywindowana na podporach i koła wiszą.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: poniedziałek, 3 maja 2021, 22:24
autor: jarekvolvo
Koło i wahacz wchodzą w skład masy nieresorowanej - im ona wyższa, tym większe siły działają na układ zawieszenia...
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: wtorek, 4 maja 2021, 04:27
autor: Murano
Osobiście uważam, że Twoje obawy zrodziły się z oglądania lub czytania prasy z branży motoryzacyjnej.
To jest oś skrętna. Zakres pracy wahacza jest minimalny a osprzęt koła (amortyzator, wahacz, drążki kierownicze, półoś, zacisk hamulcowy) nie występują.
W najgorszej opcji pod felgą jest bęben i szczęki.
Nie sądzę aby ktoś to badał, po drogach możesz poruszać się max 80 km/h lub wolniej jeśli mówią o tym znaki drogowe.
W obu swoich przyczepach mam powiększone o jeden rozmiar koła.
W n126e z 12" na 13" tylko po to aby zestaw komponował się z Fiatem 125p.
W n132t z fabrycznych 13" na 14" po to aby zyskać większą nośność na oponach.
Wraz ze wzrostem średnicy opony wzrasta nośność i to wg mnie jedyny powód do zmiany średnicy obręczy. Ideałem wagowym jest dla mnie oryginalna "cytrynka" 12" z początku produkcji ale te felgi potrafiły się rozpadać pod wpływem wysokiego ciśnienia w oponie lub na dziurach więc do dzisiejszych przyczep o DMC powyżej 500 kg się kompletnie nie nadają.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: wtorek, 4 maja 2021, 10:01
autor: jarekvolvo
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: wtorek, 4 maja 2021, 10:12
autor: Murano
No to odpowiedzi wprost chyba nie uzyskasz. Nie znam nikogo, kto by to badał dla osi skrętnych.
Warto jednak pamiętać, że Niewiadówki wychodziły na przełomie lat na 3 typach felg (mówię o modelu n126 we wszystkich odmianach). Skoro producent na tą samą oś montował różne piasty i rozmiary felg więc nie ma to raczej większego wpływu na eksploatację i bezpieczeństwo. 40 letnie ośki dalej działające to standard więc nie ma czego się obawiać.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: wtorek, 4 maja 2021, 14:46
autor: Miron EZD
Im większe koło, tym wyżej przyczepę podbija kiedy odpadnie, zwłaszcza na rondach.

Re: Większe = cięższe koła.. ?
: wtorek, 4 maja 2021, 15:22
autor: Samoogon
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: środa, 5 maja 2021, 05:10
autor: TomekN126N
Tak myślę, że zmiana kół z 12-tek na 13-tki nie ma tu dla trwałości zawieszenia aż tak dużego znaczenia, jak profil i twardość opony. Ośki Niewiadowa są pancerne, jak pisze Murano. Jednak jeśli opona będzie zbyt niska, to twardsza i przyczepa będzie skakać na nierównościach. Wiele było tu pisane i moim zdaniem idealna pod tym kątem, jak i pod kątem ET jest opona 165/80/13, czyli felga 13-tka. Można kupić wzmocnione płótnem na bokach (chyba oznaczenie XL). Wyższa opona tzw. balon, lepiej wybiera nierówności i przyczepa lepiej się prowadzi, a to raczej pomaga zawieszeniu.
Re: Większe = cięższe koła.. ?
: czwartek, 6 maja 2021, 22:21
autor: misha22
jarekvolvo pisze:Koło i wahacz wchodzą w skład masy nieresorowanej - im ona wyższa, tym większe siły działają na układ zawieszenia...
Popieram przedmówcę, im bardziej rozpędzimy wstrząsem coś ciężkiego (koło+bęben, itp.) tym większą siłą uderzy to w zawieszenie. Dotyczy w najmniejszym stopniu aut, ale trzeba brać to pod uwagę bo 80km/h mało kto jedzie obecnie..
