Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

czyli rama, układ jezdny i zaczepy...
Leonn
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 16 mar 2019, 00:18

Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Leonn » poniedziałek, 18 mar 2019, 11:13

Witam. Mam ramę bez hamulca rocznik 81. Mam strasznie zardzewiały i już wcześniej wzmacniany dyszel - chciałem go wymienić lecz postanowiłem spawać nową ramę z profilu zamkniętego. Spawacz z licencją i doświadczeniem.

Moje pytania brzmią:
1- Profil zamknięty czy ceownik
2- 40 x 80 mm czy może wystarczy 40 x 60 mm
3- grubość 2 czy 3 mm a może boki dyszel 3 mm a wsporniki i belka tył 2 mm
4- uchwyt do rury zaczepu zespawać z dyszlem czy ma być skręcany na śruby
5- ocynk czy wystarczy podkład reaktywny + chlorokauczuk
6- czy wzmacniać ramę , pogrubić w miejscu przykręcania osi
7- czy wspawywać tulejki w profil w miejscu przykręcania osi (wiem że w ceownikach tak się robi ale w profilu zamkniętym może nie koniecznie trzeba)
8- aspekty prawne takiej przeróbki (nabijanie numerów, przekładanie tabliczki)

Awatar użytkownika
Murano
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 7010
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Murano » poniedziałek, 18 mar 2019, 12:55

Zrób kropka w kropkę jak oryginał, ewentualnie jakieś dodatkowe uchwyty do kabli, węży itd. lepiej nie będzie. Dyszel możesz zrobić z zamkniętego choć w zapiekance nie ma takiej potrzeby. Ja bym cynkował przy takim remoncie.

Awatar użytkownika
tantalos
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2566
Rejestracja: poniedziałek, 16 mar 2015, 17:32
Lokalizacja: Rybnik

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: tantalos » poniedziałek, 18 mar 2019, 14:12

Zanim cokolwiek zaczniesz robić z ramą MUSISZ z nią pojechać do rzeczoznawcy który zrobi dokumentację. Po remoncie przyjeżdżasz do tego samego gościa i nabijają nowe numery/tabliczkę. Koszt kilka stówek. Jest jeszcze sposób garażowy ale jak tam wolisz ;)

Leonn
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 16 mar 2019, 00:18

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Leonn » poniedziałek, 18 mar 2019, 17:45

Kusi mnie pospawać identyczną na wzór oryginału sposobem garażowym z tą różnicą że z profila zamkniętego a nie ceownika - myślę że tego 80 x 40 x 3 waga 1mb tego profila to 5.2 kg - tylną belkę poprzeczną i boczne "uszy" z 80 x 40 x 2 - następnie wszystko dam w ocynk lub pomaluje - cała rama bez osi ważyć będzie około 50 kg więc nie powinno być problemu z DMC a chyba to lepiej niż łatać starą ramę i jeździć z nożem na gardle

Awatar użytkownika
Murano
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 7010
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Murano » poniedziałek, 18 mar 2019, 18:03

Leonn pisze:Kusi mnie pospawać identyczną na wzór oryginału sposobem garażowym z tą różnicą że z profila zamkniętego a nie ceownika - myślę że tego 80 x 40 x 3 waga 1mb tego profila to 5.2 kg - tylną belkę poprzeczną i boczne "uszy" z 80 x 40 x 2 - następnie wszystko dam w ocynk lub pomaluje - cała rama bez osi ważyć będzie około 50 kg więc nie powinno być problemu z DMC a chyba to lepiej niż łatać starą ramę i jeździć z nożem na gardle


Rama bez osi z otwartego profila jedynie dyszel zamknięty w n132 waży 100 kg....
N132 od 126 jest tylko 60 cm dłuższa.

Leonn
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 16 mar 2019, 00:18

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Leonn » poniedziałek, 18 mar 2019, 19:29

Różnica wagowa profilu pełnego do ceownika półotwartego to około 1 kg na metrze czyli około 8kg lżejsza rama a ile zabawy przy ceownikach. Jeżeli chodzi o całą wagę to fakt nie doliczyłem nóżek,wzmocnień, zaczepu i podstawy zaczepu to z 70 kg wyjdzie. Swoją drogą szukam blach tych trapezowych do których się przykręca rurę zaczepu
Obrazek

Samoogon

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Samoogon » poniedziałek, 18 mar 2019, 20:38

Kupisz to normalnie u Dariusa.pl lub w Niewiadowie.

Leonn
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 16 mar 2019, 00:18

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Leonn » środa, 20 mar 2019, 08:05

Nigdzie nie mają już takiego mocowania rury do zaczepu. Występują ale z zagłębieniem około 5cm a nie 1.5 jak w tym przypadku. jak ktoś ma to mocowanie to odkupię/

Macie jakiś pomysł zamocowania osi do ramy do profilu zamkniętego?
Dawać tulejkę w środek?
Jak schować łeb od śruby by zrobić płaską powierzchnię pod laminat?
Dawać jakieś wzmocnienie profilu w miejscu mocowania osi skoro sam profil ma 3 mm grubości?

naal

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: naal » środa, 20 mar 2019, 08:29

Oś nie jest przykręcona przez cały profil a jedną ściankę. W prawdzie w oryginalnym ceowniku jest dodawany profil zamykający to są dodatkowo otwory do wprowadzenia klucza do środka.

A wracając do tematu blachy zamykającej dyszel to może warto samemu wyrzeźbić?

Awatar użytkownika
Murano
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 7010
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Murano » środa, 20 mar 2019, 09:02

Leonn pisze:
Macie jakiś pomysł zamocowania osi do ramy do profilu zamkniętego?
Dawać tulejkę w środek?
Jak schować łeb od śruby by zrobić płaską powierzchnię pod laminat?
Dawać jakieś wzmocnienie profilu w miejscu mocowania osi skoro sam profil ma 3 mm grubości?


Kolego przyjrzyj się oryginalnej ramie i wszystko będziesz wiedział.

Leonn
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 16 mar 2019, 00:18

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Leonn » środa, 20 mar 2019, 10:13

Murano pisze:
Leonn pisze:
Kolego przyjrzyj się oryginalnej ramie i wszystko będziesz wiedział.


Wiem jak wygląda oryginał lecz wycinanie otworów w profilu zamkniętym osłabi ją w tym miejscu poza tym oryginalnie jest do ceownika przyspawany kątownik tak że od dołu są dwie warstwy blachy i dlatego przykręcana jest oś tylko na dole profilu a nie przez całość. Nie chcę zrobić też pancernej ramy - i tak już waga wzrosła o jakieś 20 kg

Awatar użytkownika
__ArroW__
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1490
Rejestracja: wtorek, 19 lip 2016, 19:48
Lokalizacja: Stary Toruń CTR

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: __ArroW__ » środa, 20 mar 2019, 19:13

Nie wycinaj otworów tylko przewierć bodajże 12tką od góry otwór a dolny 10tką jeśli dobrze pamiętam i od góry wrzucasz tulejkę ze śrubą i podkładkę szeroką, z dołu ja u siebie dałem podkładkę i nakrętkę kontrującą do osi.
Rama po ocynku wew/zew się usztywnia i jest troszkę mocniejsza, natomiast kilka kg sam ocynk również doda, ponieważ nie wszystko wypłynie przez otwory odpływowe wcześniej wiercone.
Ja uważam, że taka rama nie będzie ważyć 50kg bliżej jej do 100kg po ocynku niż dalej :)
N126E + Volvo V50 2.0 136PS 2007r.
Remont zapiekanki - MaNdArYnA
2019 - 1311 km - 8 nocy
2017 - 530 km - 4 noce w Taborach - 2 noce w Pałacach :lol:

Leonn
Posty: 35
Rejestracja: sobota, 16 mar 2019, 00:18

Re: Nowa rama N126E Budowa Wskazówki

Postautor: Leonn » środa, 20 mar 2019, 21:33

Rozumiem pomysł lecz nie rozumiem jak on działa w praktyce... przecież powierzchnia z góry ramy musi być płaska pod laminat- sprawdzałem i dolega całą powierzchnią do ramy więc nie może być wystających elementów. Chyba najlepiej zrobić bez tulei, wywiercić 2 otwory technologiczne, rewizyjne z boku takie żeby włożyć śrubę i przykręcić ją z osią tylko przez dolną powierzchnię profilu co wy na to
Załączniki
sruby.jpg
sruby2.jpg


Wróć do „Podwozie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości