Niewiadów Mamut - odbudowa

czyli nasza walka z przyczepą...
Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2065
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Karolus » wtorek, 22 lut 2022, 22:06

Leśnowóz pisze:Jakie ET mają te felgi od Caddy'ego?


Chyba ET 38 4x100.... poszukaj, sprawdź też sobie.
Zrobie zdjęcie swoich bo schodzi mi powietrze i będę odkręcał to będzie okazja :)

Awatar użytkownika
dmb5
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 995
Rejestracja: niedziela, 18 sie 2013, 19:43
Lokalizacja: Kielce

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: dmb5 » środa, 23 lut 2022, 10:37

Powiedzcie mi jak są centrowane te felgi bo zastanawiam się u siebie wymienić.
Burstner Ventana 400 ts
N 126 NL
była - N 250
była NIEWIADÓW SKŁADANA ŁÓDŹ WĘDKARSKA TYP 10

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Mobil-Zasada » środa, 23 lut 2022, 10:47

Raczej nie są. Tylko na śrubach. Już dawno w nowych osiach, w towarowkach itd. nie wykorzystuje się otworów centrujacych w felgach. W piastach nie ma kołnierza na to.
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5490
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: kooba » środa, 23 lut 2022, 18:46

Od kiedy to dawno? Mam bagażówkę rocznik 2017 i w niej jest normalnie. Mało tego. Jak ostatnio zmieniałem opony w Hobby to wulkanizator powiedział, że dociągnie mocniej śruby bo otwór w feldze jest większy niż piasta (brakuje pierścienia w feldze), a na samych śrubach ma większe tendencje do odkręcania się.

Awatar użytkownika
Leśnowóz
Posty: 118
Rejestracja: środa, 12 sty 2022, 22:47
Lokalizacja: Walewice
Kontaktowanie:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Leśnowóz » środa, 23 lut 2022, 22:04

kooba pisze:Od kiedy to dawno? Mam bagażówkę rocznik 2017 i w niej jest normalnie. Mało tego. Jak ostatnio zmieniałem opony w Hobby to wulkanizator powiedział, że dociągnie mocniej śruby bo otwór w feldze jest większy niż piasta (brakuje pierścienia w feldze), a na samych śrubach ma większe tendencje do odkręcania się.

Jeśli o mnie chodzi to byłbym ostrożny z powoływaniem się na opinię wulkanizatora. Tysiące samochodów miało i ma koła centrowane wyłącznie na śrubach (sam posiadam 4 takie) i nigdy żadna śruba się sama nie odkręciła. Każdy producent ma określoną wartość momentu dokręcania śrub mocujących koła i takie wulkanizatorskie dociągnięcie mocniej może skończyć się deformacją felgi lub urwaniem śruby.
Poniżej przykład felgi od Warszawy w stanie normalnym i takiej dociąganej przez pana wulkanizatora.

IMG_20190511_155928.jpg

koło wawa.jpg
Żuk model A - 1930
Warszawa 203 - 1966
Volkswagen 1300 - 1967
Niewiadów "Mamut" - 1976
Land Rover Discovery - 1997
Remont przyczepy Niewiadów Mamut

Awatar użytkownika
Murano
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 7010
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Murano » środa, 23 lut 2022, 23:10

Dokładnie. Dociąganie to bardzo słaby pomysł.
A odnośnie pierścieni centrujących ostatnio wyczytałem jak szukałem do Volvo V50. Okazało się, że oryginalna felga OEM 17" Volvo dokładnie od tego modelu nie ma kompletnie żadnej centralizacji! Zacząłem szukać pierścieni myśląc, że zgubione albo ktoś wyciągnął ale nie. W międzyczasie wyczytałem, że (tu cytat): "pierścienie stosuje się jedynie w celu dopasowania felgi uniwersalnej do piasty danego producenta". U mnie było jedno i drugie w fabrycznej parze a pierścieni brak. Volvo.... bezpieczeństwo, klasa premium i takie tam...
Kiedyś wujek woził badyle (warzywa) na targ Żukiem :P . Dociągnął śruby bo mówił, że musi dopakować kapusty po sufit... Dopakował... Wszystko szło dobrze dopóki nie zjechał z asfaltu na gorszy asfalt z dziurami. Jak wpadł w jedną z nich to z jednego koła śruby jak pociski strzelały (ścięło łby) a drugie koło z tylnej osi pękło na spawach na pół po obwodzie.... A felgi nie centrowane :o
Producenci osi do przyczep chyba też temat mają gdzieś:
Screenshot_2022-02-23-19-23-22-165_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2022-02-23-19-22-32-006_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2022-02-23-19-20-24-358_com.android.chrome.jpg

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 5544
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: RAFALSKI » środa, 23 lut 2022, 23:54

Temat przewija się co jakiś czas na forum. Felgi są centrowane śrubami a nie otworem centralnym. Mam tak np. w towarówce z 2015 roku.
Można na to spojrzeć inaczej, gdyby centrował środek to musiałoby tam być pasowanie ciasne, felgi trzeba by dosłownie nabijać środkiem a tak nie jest. Tam zawsze jest minimalny luz nawet gdy wydaje się inaczej. Ten luz jest na tyle mały, że pozornie go nie ma i jednocześnie na tyle duży, że do centrowania się nie nadaje. Chyba, że do pomocniczego (trafienie śrubami) przy montażu kół ;)
A dokręcenie "wincyj, na zapas" to wiecie, wulkanizator do wymiany ;)

Awatar użytkownika
Miron EZD
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2056
Rejestracja: poniedziałek, 18 wrz 2017, 21:41
Lokalizacja: Zduńska Wola

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Miron EZD » czwartek, 24 lut 2022, 12:57

Dla mnie, takie pasowanie z luzem, gdzie otwór w kole jest większy niż piasta jest całkowicie niedopuszczalne.
Przecież cały ciężar pojazdu powinien się właśnie opierać na feldze i piaście, a nie na śrubach.
Wyobraźmy sobie przypadek kiedy śruby się poluzują, a kierowca dalej uparcie jedzie po np. po wyboistej drodze.
Felga mając taki luz zaczyna się przemieszczać wokół piasty działając na śruby jak gilotyna.
Osobiście nie spotkałem się z takim pasowaniem felgi do piasty, zawsze miałem problem np. po odkręceniu wszystkich
śrub, aby zdjąć koło bo siedziało ciasno spasowane właśnie na osi. :shock:

Awatar użytkownika
Leśnowóz
Posty: 118
Rejestracja: środa, 12 sty 2022, 22:47
Lokalizacja: Walewice
Kontaktowanie:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Leśnowóz » czwartek, 24 lut 2022, 17:06

Kontynując offtop
Miron felga nie wisi na śrubach, jest ona nimi dociskana do piasty trzyma ją gigantyczna siła tarcia między felgą a piastą.
Dokręcone z odpowiednim momentem śruby drobnozwojne nigdy się nie odkręcają dlatego nie ma tam żadnych dodatkowych zabezpieczeń, odpowiedni moment wystarczy. Co innego jeżeli ktoś w pośpiechu wkręci śrubę palcami i zapomni dokręcić. Natomiast felga centrowana na otworze po niedokreceniu śrub tak samo nie będzie się dobrze trzymać jak i ta bez centrowania.
Tyle offtopu.

Natomiast gdyby ktoś chciał wiedzieć ile waży oś hamowana Alko to tyle:
20220224_164448_resized.jpg
20220224_164448.jpg
Żuk model A - 1930
Warszawa 203 - 1966
Volkswagen 1300 - 1967
Niewiadów "Mamut" - 1976
Land Rover Discovery - 1997
Remont przyczepy Niewiadów Mamut

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 339
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Mobil-Zasada » czwartek, 24 lut 2022, 17:44

Wypożyczalem nieraz przyczepy towarowe, w tym dwuosiowe i tak to teraz jest robione. Niestety, stety, nie mi oceniać. Skoro działa to tak musi być. Fabryki przecież nie poprawimy. Chyba że będziemy dożywotnio remontować stare osie zamiast kupować nowych.
Ciągnik: VOLVO S60 II D3
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2065
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Karolus » czwartek, 24 lut 2022, 17:44

Leśnowóz pisze:
Natomiast gdyby ktoś chciał wiedzieć ile waży oś hamowana Alko to tyle:20220224_164448_resized.jpg20220224_164448.jpg


To ta z rozstawem 1200mm?

Awatar użytkownika
Leśnowóz
Posty: 118
Rejestracja: środa, 12 sty 2022, 22:47
Lokalizacja: Walewice
Kontaktowanie:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Leśnowóz » czwartek, 24 lut 2022, 17:57

Karolus pisze:
Leśnowóz pisze:
Natomiast gdyby ktoś chciał wiedzieć ile waży oś hamowana Alko to tyle:20220224_164448_resized.jpg20220224_164448.jpg


To ta z rozstawem 1200mm?


Tak
Żuk model A - 1930
Warszawa 203 - 1966
Volkswagen 1300 - 1967
Niewiadów "Mamut" - 1976
Land Rover Discovery - 1997
Remont przyczepy Niewiadów Mamut

Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2065
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Karolus » czwartek, 24 lut 2022, 20:39

Leśnowóz pisze:
Karolus pisze:
Leśnowóz pisze:
Natomiast gdyby ktoś chciał wiedzieć ile waży oś hamowana Alko to tyle:20220224_164448_resized.jpg20220224_164448.jpg


To ta z rozstawem 1200mm?


Tak


Pasi? :)

Awatar użytkownika
Leśnowóz
Posty: 118
Rejestracja: środa, 12 sty 2022, 22:47
Lokalizacja: Walewice
Kontaktowanie:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: Leśnowóz » czwartek, 24 lut 2022, 20:55

Karolus pisze:Pasi?


U mnie będzie.
Żuk model A - 1930
Warszawa 203 - 1966
Volkswagen 1300 - 1967
Niewiadów "Mamut" - 1976
Land Rover Discovery - 1997
Remont przyczepy Niewiadów Mamut

Awatar użytkownika
dmb5
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 995
Rejestracja: niedziela, 18 sie 2013, 19:43
Lokalizacja: Kielce

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

Postautor: dmb5 » czwartek, 24 lut 2022, 23:03

Czyli wracając do centrowania felg nie są centrowane na otworze centralnym tylko przez stożek śruby lub nakrętki.
Burstner Ventana 400 ts
N 126 NL
była - N 250
była NIEWIADÓW SKŁADANA ŁÓDŹ WĘDKARSKA TYP 10


Wróć do „Remonty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 43 gości