Strona 8 z 12

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: sobota, 9 kwie 2022, 23:31
autor: dzin1975
No i czego straszysz? :mrgreen: Zdecydowanie lepiej, szybko musiałeś poprawiać ;) Niezła prowokacja :mrgreen:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: niedziela, 10 kwie 2022, 20:33
autor: cyran'o
Jak dla mnie konstrukcja ramy bardzo ciekawa, lekka, ażurowa, a przy tym posiada liczne wzmocnienia, ale sam dyszel przy tym wygląda na dość wątły. Według mnie będzie za bardzo pracował. Pokusiłbym się jednak o wykonanie go z pełnego, zamkniętego profilu.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: niedziela, 10 kwie 2022, 20:57
autor: Murano
cyran'o pisze:Jak dla mnie konstrukcja ramy bardzo ciekawa, lekka, ażurowa, a przy tym posiada liczne wzmocnienia, ale sam dyszel przy tym wygląda na dość wątły. Według mnie będzie za bardzo pracował. Pokusiłbym się jednak o wykonanie go z pełnego, zamkniętego profilu.

Nie chciałem już kolegi denerwować po spawach... :mrgreen: bo mam szacunek dla autora i projektu ale przyszedł mi do głowy przypadek @kooby i złamany dyszel przez jeden taki otwór na gniazdo...
Jarek jeśli jeszcze jest czas to też byłbym zdania żeby to poprawić.
Na szybko w sieci nie znalazłem przyczepy z perforowanym dyszlem. Rama owszem ale dyszel... :?

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: niedziela, 10 kwie 2022, 21:19
autor: kooba
Już chłop zrobił, a wy mu tu teraz wymyślacie ;)

Jestem po przygodach z dyszlem i teraz zwracam uwagę każdemu, u którego poczuję zaniepokojenie z powodu dyszla :mrgreen:
Tutaj bym się akurat nie czepiał. U mnie nie strzelił dyszel na gnieździe, które było na bocznej ściance wycięte tylko od spodu pod ramą.
Zwróćcie też uwagę, że tutaj jest inna konstrukcja dyszla niż w 132. W 132 jest dyszel pod ramą tak jak w N-ce. Tutaj jest jak E czy D, dyszel jest częścią ramy. Na taki dyszel nie działają aż takie siły łamiące jak u mnie.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: niedziela, 10 kwie 2022, 21:31
autor: Murano
Tylko rozmawiamy i wymieniamy uwagi....

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: poniedziałek, 11 kwie 2022, 08:17
autor: RAFALSKI
Też uważam ten dyszel za zbyt wątły. Zawsze staraliśmy się zamienić ceownik na pełny profil bo wieloryby ciężkie, itd. a tu mamy ceówkę w wersji szwajcarskiego sera ;) A to nie będzie lekka buda. No nic, zobaczymy.
Gdzieś pisałem, że taka obejma koła manewrowego, dokręcona na dwie śruby w poziomie w ciężkiej przyczepie będzie pracować na wyginanie ścianki dyszla przy manewrach na placu prawo-lewo. Przerabiałem to przed zmianą dyszla. Albo cztery śruby albo wspawana.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: poniedziałek, 11 kwie 2022, 11:21
autor: Leśnowóz
Murano pisze:
cyran'o pisze:Jak dla mnie konstrukcja ramy bardzo ciekawa, lekka, ażurowa, a przy tym posiada liczne wzmocnienia, ale sam dyszel przy tym wygląda na dość wątły. Według mnie będzie za bardzo pracował. Pokusiłbym się jednak o wykonanie go z pełnego, zamkniętego profilu.

Nie chciałem już kolegi denerwować po spawach... :mrgreen: bo mam szacunek dla autora i projektu ale przyszedł mi do głowy przypadek @kooby i złamany dyszel przez jeden taki otwór na gniazdo...
Jarek jeśli jeszcze jest czas to też byłbym zdania żeby to poprawić.
Na szybko w sieci nie znalazłem przyczepy z perforowanym dyszlem. Rama owszem ale dyszel... :?


Rozumiem wszystkie wasze obawy i dziękuję za uwagi.
Ramę z ażurowym dyszlem oferuje np Alko
al-ko_variox_persp1_chassis_004_stuetzen.jpg


Natomiast co do przypadku dyszla u Kuby to zwróćmy uwagę, że tam pękł dyszel, który miał za sobą około 30 lat korodowania i pracy a u mnie jest nowa czysta zdrowa stal, która zostanie zaraz zabezpieczona ocynkiem. Nawet zamknięty profil po 30 latach korodowania wewnątrz ma zupełnie randomową wytrzymałość.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: poniedziałek, 11 kwie 2022, 12:07
autor: Murano
Być może wszyscy się mylimy ale takie rozmowy czasami ratują komuś portfel, zdrowie lub życie ;-).
Trzymam kciuki za udany projekt.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: poniedziałek, 11 kwie 2022, 13:15
autor: Leśnowóz
I tak na szybko jeszcze jeden ażurowy dyszel znaleziony przed chwilą.
blog2.jpg


W ogóle ciekawe jest to, że współcześnie wiele ram jest konstrukcji modułowej, skręcanej śrubami. W zależności od potrzeb z tych samych klocków robią różne ramy.

Pomyślcie, że macie możliwość odkręcenia np. dyszla :idea:

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: poniedziałek, 11 kwie 2022, 13:22
autor: tomcat
Leśnowóz pisze:...

Pomyślcie, że macie możliwość odkręcenia np. dyszla :idea:


Jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi ale obecne modele Niewiadówek mają chyba przykręcany dyszel :?

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: poniedziałek, 11 kwie 2022, 14:26
autor: kooba
n126N od samego początku (lata 80-te) ma przykręcany dyszel

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: wtorek, 12 kwie 2022, 08:47
autor: poprostuOn
@Leśnowóz
Witam.
Mam pytanie do Ciebie, bo widzę, że jesteś w trakcie odbudowy swojej przyczepki, może byś mi pomógł w sprawie odświeżenia mojej N126e, chciałbym się dowiedzieć, jakiej szpachli użyć i farby do pomalowania całej budy?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: wtorek, 12 kwie 2022, 10:29
autor: Leśnowóz
poprostuOn pisze:@Leśnowóz
Witam.
Mam pytanie do Ciebie, bo widzę, że jesteś w trakcie odbudowy swojej przyczepki, może byś mi pomógł w sprawie odświeżenia mojej N126e, chciałbym się dowiedzieć, jakiej szpachli użyć i farby do pomalowania całej budy?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.


Cześć jak zapewne zauważyłeś jestem dopiero na początku przygody z odbudową przyczepy. W dziale REMONTY znajdziesz wiele wątków kolegów, którzy wszystkie interesujące nas kwestie w tej dziedzinie bardzo dokładnie opisali i udokumentowali. Na tej podstawie sądzę, że potrzebna jest szpachla z włóknem szklanym oraz szpachla wykończeniowa, jako alternatywa i do tego zdaje się lepsza jest szpachlówka żelkotowa. Generalnie są prawdziwi fachowcy szkutnicy którzy na laminacie, żelkocie i topkocie zęby zjedli. Ja się do nich nie zaliczam :D
Pozdrawiam i życzę wytrwałości i sukcesów w remoncie przyczepy.

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: wtorek, 12 kwie 2022, 11:22
autor: poprostuOn
Leśnowóz pisze:Cześć jak zapewne zauważyłeś jestem dopiero na początku przygody z odbudową przyczepy. W dziale REMONTY znajdziesz wiele wątków kolegów, którzy wszystkie interesujące nas kwestie w tej dziedzinie bardzo dokładnie opisali i udokumentowali. Na tej podstawie sądzę, że potrzebna jest szpachla z włóknem szklanym oraz szpachla wykończeniowa, jako alternatywa i do tego zdaje się lepsza jest szpachlówka żelkotowa. Generalnie są prawdziwi fachowcy szkutnicy którzy na laminacie, żelkocie i topkocie zęby zjedli. Ja się do nich nie zaliczam :D
Pozdrawiam i życzę wytrwałości i sukcesów w remoncie przyczepy.

Dziękuję za odpowiedź, jeszcze się rozejrzę na forum ;)
Również pozdrawiam i trzymam kciuki za remont :)

Re: Niewiadów Mamut - odbudowa

: środa, 13 kwie 2022, 07:12
autor: TomekN126N
Kolego Leśnowóz, ze względów nie złośliwych, ale bezpieczeństwa, wrócę jeszcze do dyszla. Wszystkie zachodnie przyczepy, które pokazałeś z ażurowym dyszlem posiadają dwie różnice, w porównaniu do Twojego wieloryba, na które nikt nie zwrócił Ci uwagi:
1. dyszel w większości podpiera główną ramę, a u Ciebie wchodzi w konstrukcje ramy, zatem spawy puszczą pierwsze.
2. dyszel od przodu do tylu rozszerza się i jest coraz grubszy, a u Ciebie jest jednakowo szeroki profil po całej długości. Zatem siły działające na hak będą dyszel deformowały skrętnie, w pionie i poziomie.
3. Zmieniłeś konstrukcje przedniej belki. Jak myślisz, czemu dwie małe boczne były z przodu, a środkowa trochę z tylu? Właśnie po to, żeby rozkładać siły po długości dyszla i żeby spawy się nie łączyły na dyszlu, bo tu działają duże siły nacisku od budy na hak.
Nigdy nie poprawia się producenta w przypadku ramy itp. elementów nośnych pojazdu.
Mój kolega fachowo dospawał kiedyś uszy do ramy motocykla, aby przyczepić wózek boczny i został cofnięty ze stacji diagnostycznej, bo ten konkretny motor nie ma homologacji na wózek boczny ( ten model miał, ale nie ta sztuka).
Nie jestem złośliwy, martwię się o bezpieczeństwo na drodze.

Zdjęcie jednego z Twoich pierwszych postów
3D057235-AD37-4897-89A4-508BE9DC0899.jpeg


Zdjęcie po robocie ramy. Porównaj różnice i zobacz, jak osłabiłeś konstrukcje, wycinając dziury. A ta ramą kiedyś pewnie przeszła jakieś badania wytrzymałościowe konstrukcji, zanim dostała homologację.
Obym się mylił i niech to wytrzyma.
P.S. czy Twój wieloryb ma dmc 750 i bezterminowy przegląd, czy będzie jeździł co roku do diagnosty?
71CADB88-11AC-4672-96A0-7BCF19862DD9.jpeg