Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Tylko sprawdzone porady, które warto zaprezentować Fanklubowiczom
BoskiWalenty
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 728
Rejestracja: niedziela, 1 cze 2014, 22:07
Lokalizacja: Świdnica, Dolny Śląsk

Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: BoskiWalenty » wtorek, 22 sty 2019, 10:22

Podczas rozbiórki Wieloryba nie udało się wykręcić śrub z aluminiumowych :) zawiasów drzwi. Gdzieś w sieci na jakiejś stronie dla fanatyków vintage marki motocykli znalazłem info jak wykręcić śrubę z amelinium. Stal w kontakcie z aluminium utlenia się i nie koroduje. Powstaje coś innego - nie pamiętam jak to się nazywa, ale to nie korozja. Kazali zalać śrubę naftą świetlną. Nafta ma w sobie coś co robi kung fu temu czemuś na styku stali i amelinium. Zawiasy i tak do wymiany więc co szkodzi spróbować.
I tak...
Obiekt:
IMG_20190119_110144.jpg


Śruby zostały zapuszczone naftą. Wg przepisu motoryniarzy pozostawić tak na 48h. Po 24h zapuściłem ponownie. Wydaje mi się, że właściwszym było by zanurzenie całości w nafcie celem ciągłego penetrowania...
IMG_20190119_110316.jpg


Po 48h śruby o dziwo puściły. Opornie, ale poddały się. Chociaż dwie postanowiły na zawsze pozostać...
IMG_20190121_231251.jpg
dwie skrajne w części montowanej do skorupy ukręciły się


Wnioski:

Podsumowując dwudniowy eksperyment stwierdzam, że działa. Właściwszym będzie zanurzenie całego elementu w nafcie. Po wykręceniu śruby gwint w dolnej części był suchy, niespenetrowany przez naftę. Pozostaje tylko jakoś pozbyć się ukręconych śrub i ponowny montaż aluminiumowych zawiasów lub wymiana na nowe.
Poziom alkoholu powyżej 0,5 promila zapewnia doraźną nieśmiertelność...

N126n `89 dizel edyszyn - już nic nie robię
N132T `84 gaz edyszyn - remont finał
Opel Zafira B '08 - holownik w ropie
Ford Fiesta MK7 '09 -małe, srebrne toczydełko
Towarówka ze Świdnika

Romlas
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1454
Rejestracja: środa, 26 paź 2016, 18:41
Lokalizacja: Gniezno

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: Romlas » wtorek, 22 sty 2019, 10:52

Akurat w tym przypadku to raczej nowe zawiasy, kosztują 25 zł. Szkoda się męczyć. W droższych elementach to dobrze znać taki patent
Paweł i Kinga. N250 i Jamet Arizona

Samoogon

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: Samoogon » wtorek, 22 sty 2019, 12:38

Ale te są amelininowe, takich już nie kupisz :)

Romlas
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1454
Rejestracja: środa, 26 paź 2016, 18:41
Lokalizacja: Gniezno

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: Romlas » wtorek, 22 sty 2019, 13:40

A no tak, kiedyś to było ;)
Ja to akurat staram się zastąpić czymś lepszym niż oryginał.
Paweł i Kinga. N250 i Jamet Arizona

Awatar użytkownika
Miron EZD
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2056
Rejestracja: poniedziałek, 18 wrz 2017, 21:41
Lokalizacja: Zduńska Wola

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: Miron EZD » wtorek, 22 sty 2019, 17:24

Samoogon pisze:Ale te są amelininowe, takich już nie kupisz :)

No i nie pomalujesz...... :lol:

BoskiWalenty
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 728
Rejestracja: niedziela, 1 cze 2014, 22:07
Lokalizacja: Świdnica, Dolny Śląsk

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: BoskiWalenty » wtorek, 22 sty 2019, 18:53

Miron EZD pisze:
Samoogon pisze:Ale te są amelininowe, takich już nie kupisz :)

No i nie pomalujesz...... :lol:

Pomalujesz amelinium. Gdzieś czytałem że się da. Jakaś chemia jest specjalna. Wchodzi w reakcję z aluminium i stwarza powłokę podkładowa pod farbę. Poszukam.
Poziom alkoholu powyżej 0,5 promila zapewnia doraźną nieśmiertelność...

N126n `89 dizel edyszyn - już nic nie robię
N132T `84 gaz edyszyn - remont finał
Opel Zafira B '08 - holownik w ropie
Ford Fiesta MK7 '09 -małe, srebrne toczydełko
Towarówka ze Świdnika

Awatar użytkownika
misha22
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 794
Rejestracja: niedziela, 6 mar 2016, 17:17
Lokalizacja: Srodkowe Mazowsze

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: misha22 » wtorek, 22 sty 2019, 18:57

Proszkowo da się bez problemu, koszt raczej niewielki, większą trudnością jest dostanie się do kolejki w lakierni..
Po dokładnym zeszlifowaniu zostanie ładne "na zawsze".
De Reu 1968, prawie jak zapiekanka
601 Limuzyna
1.9 SDI caddyilac

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 3887
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: tomcat » środa, 23 sty 2019, 08:30

misha22 pisze:...
Po dokładnym zeszlifowaniu zostanie ładne "na zawsze".

Śmiem twierdzić, że raczej trochę zmatowieje pod wpływem warunków atmosferycznych; głównie wilgoć :?
Ja po spolerowaniu listew malowałem je lakierem bezbarwnym z lekkimi obawami (podpowiedź pawlo fiona) i odpukać nic się nie dzieje niedobrego.

Awatar użytkownika
misha22
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 794
Rejestracja: niedziela, 6 mar 2016, 17:17
Lokalizacja: Srodkowe Mazowsze

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: misha22 » środa, 23 sty 2019, 16:21

Producent Niewiadów zaleca konserwację za pomocą miękkiej szmatki!



Brak znaków PL

Poprawiłem
De Reu 1968, prawie jak zapiekanka
601 Limuzyna
1.9 SDI caddyilac

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: TomekN126N » piątek, 25 sty 2019, 20:11

Nafta świetlna dobra jest np. do czyszczenia łańcucha w moturze, przed ponownym smarowaniem.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

degustibus
Posty: 262
Rejestracja: niedziela, 5 lip 2015, 12:05

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: degustibus » poniedziałek, 25 mar 2019, 19:27

Z praktyki warsztatowej.
Są 3 metody, można je łączyć.
1. Na szpilkę nakręcamy nakrętkę i stukamy posiowo młotkiem. Chodzi o to by powstały mikropęknięcia w korozji na zwojach śruby przed odkręceniem
2. Do szpilki spawamy nakrętkę, najlepiej TIGiem aby dobrze nagrzać szpilkę. Gwałtowna zmiana temperatury powoduje jw. Wykręcamy na gorąco.
3. Do szpilki spawamy nakrętkę. Studzimy. Palnikiem prop-butan grzejemy ostro odlew alu. Gwałtowna zmiana temperatury powoduje jw. Od razu wykręcamy.

Tak głęboko ukręcone szpilki można uratować poprzez dospawanie Tigiem śruby M5, M6 i próbę wykrecenia. Musi być TIG bo to musi być precyzyjny spawik.
Można też inaczej - jeśli jest to szpilka M8 to można dospawać na wierzchu nakrętkę M8 lub M10 (najlepiej czarną) - tu dobry będzie MIG bo spawamy wewnątrz nakrętki.

seik
Posty: 5
Rejestracja: czwartek, 3 sty 2019, 22:14
Lokalizacja: Białystok

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: seik » środa, 27 mar 2019, 20:06

Kontynuując temat zawiasów. Na zerwane śruby mocujące: podgrzanie palnikiem, kilka razy puknąć (delikatnie) młotkiem, tak jak byśmy chcieli ją wbić. Bez problemu wykręca się za pomocą żabki - przetestowane. Podczas wieloletniego użytkowania, zawiasy nabywają luzów. W moim przypadku było tego luzu około 2 mm. Postanowiłem zachować te oryginalne metalowe. Wymagały one "reanimacji":
1. Zdemontowałem zawiasy i wybijając sworznie zawiasów,
2. rozwierciłem otwory w części środkowej wiertłem 8 mm, amelinum :) wymaga uwagi i skupienia przy obróbce, mimo swojej stosunkowej miękkości jest trudne w obróbce (klei się do narzędzi i zarywa)
3. nagwintowałem otwory M10, tu uwaga: aluminium wymaga do gwintowania smarowania naftą, bez nafty możemy zerwać gwint,
4.wkręciłem wstępnie i przyciąłem na odpowiednią długość śrubę stalową M10 (fotka),
5. czeka mnie przewiercenie wkręconego kawałka śruby wiertłem fi 6, przed wierceniem posmaruję śrubę klejem epoksydowym i delikatnie zaklepię ją z obu stron (aby zapobiec ewentualnemu odkręcaniu),
6. przy montażu użyję podkładek stalowych aby zlikwidować luz.

regeneracja zawiasow.jpg

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2590
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: stachu_gda » środa, 27 mar 2019, 20:25

tomcat pisze:Ja po spolerowaniu listew malowałem je lakierem bezbarwnym z lekkimi obawami (podpowiedź pawlo fiona) i odpukać nic się nie dzieje niedobrego.

Ja robiłem tak samo, też Paweł mi polecał - i potwierdzam, lakier trzyma i swoje robi.

Florida_blue
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 345
Rejestracja: poniedziałek, 9 kwie 2018, 23:53

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: Florida_blue » czwartek, 28 mar 2019, 00:02

BoskiWalenty pisze:
Miron EZD pisze:
Samoogon pisze:Ale te są amelininowe, takich już nie kupisz :)

No i nie pomalujesz...... :lol:

Pomalujesz amelinium. Gdzieś czytałem że się da. Jakaś chemia jest specjalna. Wchodzi w reakcję z aluminium i stwarza powłokę podkładowa pod farbę. Poszukam.

Ta chemia to chyba chodzi o anodowanie?
A lakiernia proszkowa to nie taki znow straszny problem, bo teraz elementy pomalowali mi w jeden dzień, fakt, że nie wymyślałam z kolorami, akurat malował takimi jak mi pasowało.

degustibus
Posty: 262
Rejestracja: niedziela, 5 lip 2015, 12:05

Re: Wykręcanie śrub z aluminium - przetestowałem...

Postautor: degustibus » piątek, 29 mar 2019, 21:46

seik pisze:Kontynuując temat zawiasów. Na zerwane śruby mocujące: podgrzanie palnikiem, kilka razy puknąć (delikatnie) młotkiem, tak jak byśmy chcieli ją wbić. Bez problemu wykręca się za pomocą żabki - przetestowane. Podczas wieloletniego użytkowania, zawiasy nabywają luzów. W moim przypadku było tego luzu około 2 mm. Postanowiłem zachować te oryginalne metalowe. Wymagały one "reanimacji":
1. Zdemontowałem zawiasy i wybijając sworznie zawiasów,
2. rozwierciłem otwory w części środkowej wiertłem 8 mm, amelinum :) wymaga uwagi i skupienia przy obróbce, mimo swojej stosunkowej miękkości jest trudne w obróbce (klei się do narzędzi i zarywa)
3. nagwintowałem otwory M10, tu uwaga: aluminium wymaga do gwintowania smarowania naftą, bez nafty możemy zerwać gwint,
4.wkręciłem wstępnie i przyciąłem na odpowiednią długość śrubę stalową M10 (fotka),
5. czeka mnie przewiercenie wkręconego kawałka śruby wiertłem fi 6, przed wierceniem posmaruję śrubę klejem epoksydowym i delikatnie zaklepię ją z obu stron (aby zapobiec ewentualnemu odkręcaniu),
6. przy montażu użyję podkładek stalowych aby zlikwidować luz.




To miałeś do czynienia z tymi łatwiejszymi przypadkami. W cięższych nawet dospawane imbusy M6 się wykręcają jak guma od majtek (oczywiście sam fakt spawania je zmiękcza) i trzeba na nich kłaść spawy aby je wzmocnić :)
http://www.czarprlu.pl/wp-content/galle ... 2/si36.jpg


Wróć do „Sprawdzone Porady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości