Hej, bardzo się cieszę, że mój post będący próbą przedstawienia wymagań dotyczących świateł przyczepy w oparciu o aktualnie obowiązujące rozporządzenie w jakiejś przystępnej formie (podstawowej) skłonił do pewnej dyskusji
Przy wolnej chwili rozbuduję wszystko, aby nie było aż takich wątpliwości - pewne nieścisłości rzeczywiście w poście się pojawiły.
RAFALSKI pisze:Myślę, że to zdanie...
(2 100 mm dla kategorii pojazdów O1 i O2, lub dla pojazdów innych kategorii, jeżeli kształt nadwozia uniemożliwia spełnienie wymogu 1 500 mm).
... można zinterpretować w dwojaki sposób. Pierwszy jak piszesz, że tylko w przypadku niemożliwości spełnienia wysokości 1,5m a drugi jak ja to zrozumiałem, że dla O1 i O2, 2,1m jest zawsze dopuszczalne ale już dla innych kategorii tylko w przypadku jeżeli kształt nadwozia uniemożliwia spełnienie wymogu 1,5m. Dla mnie kluczowe jest "lub" w tym zdaniu.
Po co w takim razie wymieniają tam w ogóle te dwie kategorie "O" jeśli wystarczyłoby napisać, że: "Dla wszystkich kategorii możliwe 2,1m tylko w przypadku gdy nie ma możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 1,5m". Tak się zastanawiam.
To też moim zdaniem należy rozumieć w taki sposób, że dla O1 i O2 do 2,1m niezależnie od możliwości konstrukcyjnych na spełnienie warunku 1,5m.
Sam regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) obowiązuje PL zgodnie z Rozporządzneiem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych oraz z dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa). Uf.
Tylko teraz rozważałbym to w kontekście tego, że mówimy tutaj o procedurach i warunkach uzyskiwania homologacji typu na nowy pojazd i warunkach, które nowy pojazd ma spełniać, jeżeli chcemy dopuścić go do ruchu czy sprzedaży. Nasze przyczepy powinny spełniać wymagania zgodnie z tym, jak wyjechały z fabryki, ewentualnie później można nałożyć ograniczenia lub wymogi zmian -> tak przecież było z żółtymi lampami z przodu.
Dlatego też uważam, że bezpieczniej przy "kombinowaniu" ze światłami jest pozostać przy naszym krajowym rozporządzeniu, bo jak ktoś będzie chciał mierzyć, to pewnie będzie mierzył na drodze według niego
A do dyskusji dorzucę merytorycznie rzecz kwalifikującą się do uściślenia w poście, a to że umknął mi przypis "40" do tabeli rozporządzenia, dotyczący wysokości montażu świateł przednich pozycyjnych:
Dla ciągników 400-1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się 2300 mm (dla świateł postojowych - 2100 mm).
-> czyli pozostając na gruncie naszego rozporządzenia, można montować przednie pozycyjne do wysokości 2300mm, jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości. W Niewiadówkach konstrukcja raczej pozwala na zachowanie 1500mm.