Opelacja kampervan.

A po Niewiadówce...
Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2619
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: stachu_gda » sobota, 15 mar 2025, 22:56

oko pisze:Zgadza się. Regulator ma opcję wyłączenia ładowania przy określonej temperaturze, ale skądś tę temperaturę musi czytać. Działa jak trzeba. Ja mam chyba na +1 ustawione przerwanie ładowania.


A włączenie? Ma to jakąs histerezę? Nie ma ryzyka że włączy ładowanie bo powierzchniowo obudowa aku będzie ciepła, ale w środku będzie nadal poniże zera?

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5803
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: kooba » niedziela, 16 mar 2025, 02:56

Ja zrobiłem podgrzewanie akumulatora żeby nie spadł poniżej 5º. Jeżeli macie opcję podłączenia na stałe do prądu to lepsze rozwiązanie. Z solara to nie wiem czy bilans nie wyszedłby jednak ujemny.

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » niedziela, 16 mar 2025, 10:08

stachu_gda pisze:A włączenie? Ma to jakąs histerezę? Nie ma ryzyka że włączy ładowanie bo powierzchniowo obudowa aku będzie ciepła, ale w środku będzie nadal poniże zera?

Z tego co zauważyłem, nie ma żadnej histerezy, nie ma też możliwości takiego ustawienia. Moim zdaniem nie ma możliwości żeby ruszyło ładowanie, bo przecież jeszcze jest BMS akumulatora, który pilnuje temperatury. Poza tym, ja nie zauważyłem, żeby akumulator jakoś szczególnie się nagrzewał na zewnątrz.
kooba pisze:Ja zrobiłem podgrzewanie akumulatora żeby nie spadł poniżej 5º. Jeżeli macie opcję podłączenia na stałe do prądu to lepsze rozwiązanie. Z solara to nie wiem czy bilans nie wyszedłby jednak ujemny.
Mógłby być ujemny. Niektórzy kombinują z matami do podgrzewania lusterek i z innymi wynalazkami. Ja w sumie nie zauważyłem, żebym potrzebował podgrzewania akumulatora. Całą zimę był w aucie, cały czas był naładowany. No i ja wyłączam pobór na czas postoju, czyli odłączam wszystko jednym heblem.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5803
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: kooba » niedziela, 16 mar 2025, 11:53

To, że wszystko odłączasz to jak najbardziej ok. Problemem jest w takiej sytuacji wyjazd zimą. Załóżmy, że auto stoi nieogrzewane i od jakiegoś czasu masz -10º na dworze. W środku powiedzmy jest nieco lepiej, ale to nadal będzie -5º. Jak w takiej sytuacji wystartować?
Żeby uruchomić ogrzewanie potrzebujesz prądu, a akumulatora nie możesz używać poniżej 0º. Znowu żeby móc używać akumulatora musisz go zagrzać. Jesteś w błędnym kole i bez targania akumulatora do domu się nie obejdzie. A to też trzeba ogarnąć wcześniej bo ta temperatura powyżej 0º ma być w środku ogniwa, więc potrzebny jest czas żeby się cały akumulator zagrzał.

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » poniedziałek, 17 mar 2025, 15:23

kooba pisze:akumulatora nie możesz używać poniżej 0º
Mogę. LiFePo4 bez problemu można używać w minusowych temperaturach. Nie można go tylko ładować. Temperatura pracy LiFePo4 to od -20 do +60ºC.
Żeby nie być gołosłownym, dane mojego, konkretnego akumulatora:
Zrzut ekranu (34).png
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5803
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: kooba » poniedziałek, 17 mar 2025, 16:12

O widzisz, rozpędziłem się w moim myśleniu o temperaturach. Moje ogniwa też mają takie parametry. Na szczęście rozpędziłem się w dobrą stronę i nie podszedłem zbyt liberalnie do zakresu w jakim mogą pracować.
Czyli z mojego wywodu pozostaje tylko problem po jakim czasie w środku ogniwa jest powyżej 0º.

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » poniedziałek, 17 mar 2025, 17:49

kooba pisze:Czyli z mojego wywodu pozostaje tylko problem po jakim czasie w środku ogniwa jest powyżej 0º.
Tego dokładnie nie wiem. Ale na ostatnim wyjeździe zimowym, zaczął się ładować już w czasie jazdy na miejsce. Przypuszczam, że różnica pomiędzy temperaturą na obudowie a tą w środku jest naprawdę niewielka. Mój akumulator jest na wierzchu, za fotelem kierowcy, więc dość szybko złapie temperaturę z otoczenia. Oczywiście, to działa w dwie strony. Szybciej się wychłodzi, ale i szybciej zagrzeje.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
CornBlumenBlau
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 4421
Rejestracja: niedziela, 9 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Siradiensis

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: CornBlumenBlau » sobota, 5 kwie 2025, 08:16

oko pisze:Ponieważ mój nowy magazyn prądu nie ma grzałek, dołożyłem dodatkowo Victron Smart Battery Sense, do monitorowania temperatury akumulatora. Odcięcie ładowania ustawiłem na 5*C.

IMG_20240427_125753_579.jpg

Damian, możesz napisać coś więcej o tym czujniku temperatury. Planuje jego zakup.
Jak rozumiem z mppt łączy się bezprzewodowo przez BT, ale... no właśnie, interesuje mnie jak to ogólnie wygląda od strony technicznej. Aplikacja od regulatora "widzi" ten czujnik czy potrzebna jest osobna apka? Oświeć mnie :D
Niewiadówkodystansonoce
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 09 / 0982 km

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » sobota, 5 kwie 2025, 09:43

CornBlumenBlau pisze:Damian, możesz napisać coś więcej o tym czujniku temperatury. Planuje jego zakup.
Jak rozumiem z mppt łączy się bezprzewodowo przez BT, ale... no właśnie, interesuje mnie jak to ogólnie wygląda od strony technicznej. Aplikacja od regulatora "widzi" ten czujnik czy potrzebna jest osobna apka? Oświeć mnie

Czujnik jest podłączany bezpośrednio do akumulatora i musi być umieszczony na nim, najlepiej na górze. Zresztą przewody od czujnika nie dają zbyt dużego pola manewru. W aplikacji Victrona można połączyć wszystkie urządzenia w sieć VE. Smart, więc czujnik również. Jest wtedy widoczny dla wszystkich urządzeń w sieci i z nimi się komunikuje, a jego wskazania są widoczne w aplikacji VictronConnect.
Zrzut ekranu z demo, bo auto na parkingu ;)
Screenshot_20250405-090731.png
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
CornBlumenBlau
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 4421
Rejestracja: niedziela, 9 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Siradiensis

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: CornBlumenBlau » sobota, 5 kwie 2025, 10:16

Z początku myślałem, że umiejcowienie mppt 100/20 w bezpośrednim sąsiedztwie akumulatora (odległość 20-30 cm w jednej bakiście) załatwia sprawę temperatury, bo przecież regulator swój czujnik posiada, a akumulator zabezpieczenie przed ładowaniem poniżej 5°C, ale okazuje się, że chyba byłem w błędzie.
Niewiadówkodystansonoce
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 09 / 0982 km

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2211
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: oko » sobota, 5 kwie 2025, 13:14

CornBlumenBlau pisze:Z początku myślałem, że umiejcowienie mppt 100/20 w bezpośrednim sąsiedztwie akumulatora (odległość 20-30 cm w jednej bakiście) załatwia sprawę temperatury, bo przecież regulator swój czujnik posiada, a akumulator zabezpieczenie przed ładowaniem poniżej 5°C, ale okazuje się, że chyba byłem w błędzie.

Na pewno w przypadku braku czujnika, będzie to lepsze rozwiązanie, niż całkowity brak pomiaru temperatury.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2619
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: stachu_gda » czwartek, 10 kwie 2025, 12:45

CornBlumenBlau pisze:Z początku myślałem, że umiejcowienie mppt 100/20 w bezpośrednim sąsiedztwie akumulatora (odległość 20-30 cm w jednej bakiście) załatwia sprawę temperatury, bo przecież regulator swój czujnik posiada, a akumulator zabezpieczenie przed ładowaniem poniżej 5°C, ale okazuje się, że chyba byłem w błędzie.


Nie wiem czy konkretny mppt ma czujnik temperatury, ale tu chodzi o temperaturę akumulatora. A akumulator zabezpieczenie ma albo nie ma, zależy od modelu. Większość nie ma :)

Ja wczoraj właśnie to pudełeczko zainstalowałem u siebie, i już nie muszę na szczęście się martwić tematem, polecam! Jedyne czego się obawiam, to uruchomienie ładowania, jeśli aku w środku jeszcze zmrożony, a powietrze z trumy ogrzeje sam czujnik. Ale na przyczepie/kamperku na postoju sprawdzi się na pewno.

Awatar użytkownika
CornBlumenBlau
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 4421
Rejestracja: niedziela, 9 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Siradiensis

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: CornBlumenBlau » czwartek, 10 kwie 2025, 16:45

stachu_gda pisze:
CornBlumenBlau pisze:Z początku myślałem, że umiejcowienie mppt 100/20 w bezpośrednim sąsiedztwie akumulatora (odległość 20-30 cm w jednej bakiście) załatwia sprawę temperatury, bo przecież regulator swój czujnik posiada, a akumulator zabezpieczenie przed ładowaniem poniżej 5°C, ale okazuje się, że chyba byłem w błędzie.


Nie wiem czy konkretny mppt ma czujnik temperatury, ale tu chodzi o temperaturę akumulatora. A akumulator zabezpieczenie ma albo nie ma, zależy od modelu. Większość nie ma :)

Ja wczoraj właśnie to pudełeczko zainstalowałem u siebie, i już nie muszę na szczęście się martwić tematem, polecam! Jedyne czego się obawiam, to uruchomienie ładowania, jeśli aku w środku jeszcze zmrożony, a powietrze z trumy ogrzeje sam czujnik. Ale na przyczepie/kamperku na postoju sprawdzi się na pewno.


No właśnie mój aku (redodo 140ah) ma zabezpieczenie przed niską temperaturą ale ono załącza się przy naprawdę ujemnej temperaturze i co najmniej kilku amperach ładowania. Kiedy apka od aku pokazuje 3°C (taką temperaturę zaobserwowałem) normalnie się ładuje. Dlatego dla spokojności także zamówiłem ten czujnik i dziś lub jutro będę go montował.

Co do Twoich obaw, to może należy ten czujnik obudować jakimś styropianem albo inną karimatą, aby był bardziej związany temperaturowo z akumulatorem.
Niewiadówkodystansonoce
2016: 75 / 6892 km
2017: 85 / 6820 km
2018: 81 / 4651 km
2019: 67 / 4888 km
2020: 74 / 3670 km
2021: 75 / 3953 km
2022: 64 / 2978 km
2023: 54 / 6976 km
2024: 57 / 6121 km
2025: 09 / 0982 km

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 11024
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: reflexes » piątek, 11 kwie 2025, 07:41

CornBlumenBlau pisze:Co do Twoich obaw, to może należy ten czujnik obudować jakimś styropianem albo inną karimatą, aby był bardziej związany temperaturowo z akumulatorem.

Ja myślę, że dlatego domyślnie w Victronie jest ustawione ładowanie od 5 stopni przy Lifepo4, bo wtedy jest większa szansa, że wewnątrz akumulatora jest już temperatura w plusie. Tak wiem, że w naszym przypadku truma czy inne webasto w otoczeniu akumulatora szybko zrobi +5 a wnętrze będzie dalej w minusie, ale należałoby się jeszcze dowiedzieć/zastanowić/sprawdzić czy takie ładowanie powiedzmy w temperaturze -1, -2 stopnie od razu zabija aku w ułamku sekundy (szczerze wątpię) czy może zmniejsza jego parametry raptem o 0,000001947% na godzinę i może nie warto aż tak bardzo zawracać sobie tym głowę. Oczywiście nie mam zamiaru tego testować na moim nowiutkim akumulatorze więc też zamawiam ten termometr :lol: .

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2619
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Opelacja kampervan.

Postautor: stachu_gda » piątek, 11 kwie 2025, 10:55

CornBlumenBlau pisze:Co do Twoich obaw, to może należy ten czujnik obudować jakimś styropianem albo inną karimatą, aby był bardziej związany temperaturowo z akumulatorem.


To może być dobry pomysł. Ja na razie zaznaczyłem temperaturę odcięcia na wyższą niż proponuje producent (na 8 stopni).


Wróć do „... i nie tylko (niewiadówka)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości