Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

A po Niewiadówce...
Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 375
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: Mobil-Zasada » czwartek, 15 sie 2024, 10:12

kooba pisze:Tu przy okazji dodam, że jestem mega wdzięczny producentom paneli, którzy teraz to już chyba obligatoryjnie do wszystkiego zakładają złączki MC4. Bez tego to dołożenie panela nie byłoby takie proste.


Jak przyszły te moje panele to się okazało że kabelki to tragedia, gówno do wymiany. I na dodatek bez wtyczek, ale w tym przypadku i tak byłyby zbędne.
Powiedz mi jaki jest standard. Od strony panela gdzie męska, a gdzie żeńska wtyczka, jak to powinno być wykonane?
Ciągnik: VOLVO S60 II D3 (do sprzedania)
Ciągnik: Skoda Superb 2 Combi 2.0TDi
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5858
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: kooba » czwartek, 15 sie 2024, 17:12

Aleś wymyślił pytanie :)

Na podstawie tego zdjęcia stwierdzam, że z panela plus jest męski, a minus żeński. Co prawda na zdjęciu widać tylko plus, który rozpinałem żeby wpiąć drugi panel, ale na 100% plus i minus są różne.
20240801_171621.jpg

Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 375
Rejestracja: środa, 2 paź 2013, 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: Mobil-Zasada » piątek, 16 sie 2024, 16:51

Pytanie dość istotne, żeby zachować jakieś standardy. ;)
Dzięki, zatem wiem już jak zrobić.
Ciągnik: VOLVO S60 II D3 (do sprzedania)
Ciągnik: Skoda Superb 2 Combi 2.0TDi
Przyczepa: N126ES

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5858
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: kooba » czwartek, 28 lis 2024, 23:17

Pamiętacie jak narzekałem, że do kuferka elektrycznego już nic się nie zmieści? To nie prawda :lol:

Po dłuższym czasie życia z LiFePo4 zauważyłem, że ładowanie przez energoblok w trakcie jazdy jest słabe bo tylko 4-5A.
Do tego jeszcze przyszła zima, wzrosło zużycie bo doszło jeszcze ogrzewanie i światło przez dłuższy czas. A do tego słońca mało i nisko. Po powrocie z ostatniego weekendu zerknąłem co tam ciekawego pokazuje BMS, a tam tylko 48% zostało :shock: Lekko mnie to zmroziło, że w weekend wyssałem ponad połowę z 280 Ah. Jednak po 3 dniowej obserwacji ładowania kampera stojącego pod wiatą i podłączonego do prądu okazało się, że nie jest tak źle. Po prostu LiFePo4 nawet wyssane do połowy ma takie napięcie, że energoblok ani myśli go ładować i w efekcie nie wyjeżdżam tydzień później z pełnym akumulatorem. W lecie po powrocie z weekendu akumulator był na tyle naładowany, że nawet nie zauważyłem problemu.

W związku z tym doszedłem do wniosku, ze Adrianna wymaga dozbrojenia. Zwłaszcza, że na ferie też śmigamy kamperem i nie mogę sobie pozwolić na start 9 dniowego wyjazdu w zimie z niepełnym akumulatorem bo solar nie nadrobi.

Do solara mam regulator Victrona i jestem z niego mega zadowolony, wiec po przeanalizowaniu tematu na pokład wjechały dodatkowo ładowarka sieciowa Blue Smart IP22 30A i ładowarka DC-DC Orion XS 50A oczywiście od Victrona.
20241128_182817.jpg

20241128_193558.jpg


Na jeździe próbnej nie byłem, ale pyrkocząc na wolnych obrotach Orion daje 22A ładowania. Co ciekawe i fajne urządzenia Victrona można spiąć w sieć dzięki czemu będą się komunikować i ładować razem jednocześnie.
Screenshot_20241128_220058.jpg

U mnie jak odpaliłem kampera podłączonego do prądu żeby przetestować to w akumulator poszło elegancko prawie 50A :cool:
Screenshot_20241128_194510.jpg

Screenshot_20241128_194537_BMS.jpg

Teraz to można na ferie jechać :)
Nie wiem jak będzie z możliwością i potrzebą dostępu do prądu, ale mam nadzieję, że przy jakimś ładowaniu z solara i co najmniej 20 A z alternatora potrzeby podłączenia do 230V nie będzie, więc nie będę się martwił czy jest możliwość.

Awatar użytkownika
tantalos
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2655
Rejestracja: poniedziałek, 16 mar 2015, 17:32
Lokalizacja: Rybnik

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: tantalos » piątek, 29 lis 2024, 10:43

Nie jestem mocny w elektryce chociaż eNkę ogarniałem sobie sam.
"U mnie jak odpaliłem kampera podłączonego do prądu żeby przetestować to w akumulator poszło elegancko prawie 50A "
Rozwiń proszę tą myśl ;)
50A poszło z sieci czy alternatora? Albo z obu źródeł i jeszcze panel?

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5858
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: kooba » piątek, 29 lis 2024, 11:00

Poszło właśnie z 2 źródeł na raz. 30A z ładowarki 230V i 18A z alternatora przez ładowarkę DC-DC. Z panela nic nie szło bo w nocy i do tego pod wiatą nie miało jak. Ale z czystej ciekawości spróbuję na wiosnę jak będzie lepsze słońce wypompować akumulator do połowy i wystawić kampera na słońce + podłączyć do prądu + odpalić silnik. Zobaczymy ile wtedy pójdzie i czy będą 3 ładowarki ładnie ze sobą współpracować :)

wlascicielwieloryba
Posty: 29
Rejestracja: sobota, 9 paź 2021, 18:33
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: wlascicielwieloryba » piątek, 29 lis 2024, 11:12

Elegancko

Awatar użytkownika
tantalos
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2655
Rejestracja: poniedziałek, 16 mar 2015, 17:32
Lokalizacja: Rybnik

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: tantalos » piątek, 29 lis 2024, 11:41

kooba pisze:... wystawić kampera na słońce + podłączyć do prądu + odpalić silnik. Zobaczymy ile wtedy pójdzie i czy będą 3 ładowarki ładnie ze sobą współpracować :)

Instalacja/przewody wytrzymają taki amperaż?

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5858
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: kooba » piątek, 29 lis 2024, 12:10

Każda ładowarka ma swoją linię do akumulatora i wszystkie są na 4 mm²

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 11069
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: reflexes » piątek, 29 lis 2024, 13:25

kooba pisze:Każda ładowarka ma swoją linię do akumulatora i wszystkie są na 4 mm²

Ja tam się nie znam ale często jest mi przewodnikiem poradnik Bartka i jak na moje trochę słabe te kable 4mm2 do 30A. No chyba że masz ich 20 cm :lol:
Przechwytywanie.JPG


Awatar użytkownika
tantalos
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2655
Rejestracja: poniedziałek, 16 mar 2015, 17:32
Lokalizacja: Rybnik

Re: Przyszedł czas na 4 kółka czyli Adria Twin 640 SHX

Postautor: tantalos » niedziela, 1 gru 2024, 10:58

kooba pisze:... Zobaczymy ile wtedy pójdzie i czy będą 3 ładowarki ładnie ze sobą współpracować :)

W formie testu, bo skoro panele będą ładować to po co odpalać ładowarkę...


Wróć do „... i nie tylko (niewiadówka)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości